عوارض بی توجهی به اجرای تعهدات قرارداد خرید و فروش ملک (+ویدئو)

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تعهدات قرارداد ملکی خود را به تاخیر نیندازید!!

مجله حقوقی دلتا در نظر دارد تا در این مقاله به بررسی تاخیر در انجام تعهدات قراردادی و ضمانت اجرای پس از آن بپردازد، پس با ما همراه باشید تا نکاتی مهم در این خصوص را برای شما بازگو کنیم.

همانطور که می‎دانید در قراردادهای ملکی اعم از قرارداد فروش یا اجاره، تعهداتی برای طرفین در نظر گرفته می‎شود که اصولا به صورت از پیش نوشته تنظیم می‎گردد و یا اینکه در توضیحات قرارداد، با توافق طرفین اضافه می‎شود. این تعهدات بیانگر وظایف طرفین در رابطه با تکمیل و اجرای قرارداد می‎باشد.

به عنوان مثال در قرارداد فروش ملکی آقای «م.ر» بعنوان فروشنده متعهد شد تا در موعد مقرر ۰۵/۰۲/۱۳۹۷ اقدام به فک رهن ملک نماید، حال در نظر بگیرید این فرد در تاریخ مقرر اقدام به فک رهن نکند، در این صورت می‎توان از ضمانت اجراهای تعیین شده در بندهای مربوطه استفاده نمود.

اصولا در قراردادها چند بند برای ضمانت اجرا قرار داده می‎شود. در قرارداد فوق الذکر نیز بندی تحت همین عنوان درج شده است، با این بیان که: «در صورت عدم اجرای هر یک از تعهدات فروشنده که در این قرارداد مقرر شده، وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان تاخیر خسارت اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید. خسارت فوق علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است.»

تعهدات قراردادهای خرید و فروش

پس باید توجه داشت که تاخیر در انجام تعهدات خود می‎تواند سببی برای ضمانت اجراهای سنگین گردد، لذا قبل از امضای قراردادهای ملکی به ضمانت اجراهای مربوط به تاخیر در اجرای تعهدات طرفین دقت کنید و اگر آن را مغایر با منافع خود می‎بینید سعی در تعدیل و تغییر آن داشته باشید.

نکته مهم دیگری که می‎توان به آن اشاره کرد، تفاوت میان خسارت تاخیر در انجام تعهد با خسارت عدم انجام تعهد است. تفاوت این دو در آن است که در مورد اول شما می‎توانید هم خسارت تاخیر را دریافت نمایید و هم فرد را مجبور به انجام تعهد کنید به عنوان نمونه همان پرونده بالا را در نظر بگیرید که فروشنده هنوز اقدام به فک رهن نکرده بود، پس می‎توان هم او را الزام به فک رهن نمود و هم خسارتی را بابت تاخیر ایجاد شده از او دریافت کرد.

اما در خصوص عدم انجام تعهد، شما تنها می‎توانید وجه التزام تعیین شده(وجه التزام مبلغی توافقی است که دو طرف برای خسارت عدم انجام تعهد در نظر می‎گیرند.) را درخواست کنید و دیگر خبری از اجبار متعهد به انجام مورد تعهد نیست.

نکته مهم دیگر آن است که اگر در رابطه با خسارت‎های ناشی از تاخیر در انجام تعهد توافقی در قرارداد اقدامی صورت نگرفته باشد، مسئله به چه ترتیب خواهد بود؟

در این خصوص مشتری می‎تواند ابتدا از دادگاه درخواست خسارت‎های ناشی از تاخیر و الزام به انجام تعهد را بخواهد که در این‎صورت برای تعیین میزان خسارت این امر به کارشناس دادگستری رجوع می‎شود. البته بایستی توجه داشت که مشتری در صورتی می‎تواند به دادگاه مراجعه نماید و حقوق خود را مطالبه کند که خود او به تعهداتش عمل کرده باشد.

مطالب ذکر شده در این گزارش یکی از مهم‎ترین نکات در خصوص تاخیر در انجام تعهد در قراردادهای ملکی بود، اما اگر با مطالب بعدی مجله دلتا همراه باشید، قواعد حقوقی ملکی مهم دیگری را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…