بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد – اثر کاهش نرخ سود برتقاضای مسکن

حمید یاری، یک کارشناس مسکن، در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث می‌شود بازار مسکن رونق بگیرد یا خیر، اظهار کرد: به‌ طور کلی کاهش نرخ سود بانکی، از یک سو با کاهش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده مسکن را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد که به آن «اثر تولیدی» بخش مسکن گفته می‌شود و از دیگر سو مسکن به‌عنوان یک دارایی سودآور و حافظ ارزش پول به‌عنوان یک بازار رقیب جدی برای منابع سپرده‌گذاران مطرح می‌شود که همان «اثر سفته بازی» است.

وی با بیان این که سرمایه‌گذاران با توجه به درجه ریسک گریزی خود، دارایی‌هایشان را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: در شرایطی که نرخ بازده یک بازار کاهش پیدا کند، سرمایه‌ها از آن بازار خارج و به بازارهای رقیب کوچ می‌کنند.

به گفته وی:  با توجه به ویژگی‌های بازار مسکن، به نظر می‌رسد با کاهش بازده سیستم بانکی و کاهش نرخ سود سپرده‌ها، سرمایه‌ها از این بازار خارج و به بازارهای زمین، مسکن، ارز و… وارد می‌شوند.

یاری، با اشاره به بررسی تاریخی رفتار متغیرهای بخش مسکن ادامه داد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد هنگام کاهش نرخ سود بانکی، منابع خارج شده از بانک‌ها در صورتی که وارد بخش مسکن شوند، در ابتدا به دنبال تقاضای سرمایه‌ای هستند و تقاضای مسکن را از این بعد تحریک می‌کنند، سپس تقاضای مصرفی تحریک می‌شود.

روزنامه آرمان – کوچ سپرده های بانکی به بازار مسکن تا چند ماه آینده

در روزهای اخیر در پی کاهش نرخ سود سپرده و افزایش قیمت ارز، خودرو و اجاره بها، بسیاری از کارشناسان بر این نظرند که نقدینگی سرگردان که زمانی سپرده های بانکی جذاب ترین محل برای حبس آنها محسوب می شد، اخیرا به بازارهای موازی بخش مسکن ورود کرده اند.

با این حال، این سرمایه ها هنوز نتوانسته اند بخش مسکن را همانند دوره های رونق گذشته دچار تغییرات جدی کنند. هرچند که این بازار فعلا در بخش اجاره بها از کاهش سود سپرده ها تأثیر گرفته؛ اما تکانه جدی در بخش خرید و فروش ایجاد نشده است.

با این حال، برخی کارشناسان اقتصادی بر این نظرند که سرمایه های سرگردان می توانند در ۳ تا ۵ ماه آینده تقاضای سفته بازانه و سوداگرانه بازار مسکن را تقویت کنند که این تقاضا با توجه به انباشت مسکن خالی و مازادِ عرضه واحد مسکونی، بعید است شوک قیمتی به بخش مسکن بدهد؛ اما به هر حال تأثیرات کاهش سود سپرده بانکی علی رغم ادعای برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی، بیشتر از میانگین تورم خواهد بود؛ به معنای دیگر به احتمال زیاد نرخ تورمِ مسکن طی ماه های آتی از نرخ کلی تورم کشور پیشی خواهد گرفت.

روزنامه تجارت – بازار اجاره بها پاییزی شد

تابستان ۹۶ فرازهای زیادی را برای مستاجران کشور به همراه داشت. از همان ابتدای شروع سال جدید زمزمه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث شد تا چند هفته پیش از آغاز نقل و انتقالات مستاجران، بازار اجاره‌بهای مسکن دستخوش تغییرات اساسی شود.

اواخر بهار پارسال دولت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را عملیاتی کرد تا شاید با این کار رونقی به بخش صنعت کشور بدهد. اما نه سال گذشته و نه امسال بخش تولید، عکس‌العمل چندانی به کاهش نرخ سود بانکی (در کوتاه مدت) نشان نداد.

این در حالی بود که بازار اجاره‌ بهای مسکن متحمل بیشترین تاثیر شد؛ تابستان ۹۵ نرخ اجاره ‌بها به مدد کاهش نرخ سود بانکی تا ۵۰ درصد افزایش یافت. امسال نیز همین رویه تکرار شد و نرخ‌ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی حدود ۵۰ درصدی رشد کرد، گرچه مسئولان، مدیران و دست‌اندرکاران مسکن معتقدند نرخ اجاره‌بها در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ اما به گفته فعالان این بخش، بازار اجاره‌ از تب و تاب افتاده و تقاضاها با شروع پاییز رو به افول نهاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…