درمان سیاتیک بدون عمل جراحی

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درد سیاتیک (Sciatalgia) معمولا در نواحی کمر و پا بروز می‌کند.مصرف دارو، فیزیوتراپی و انجام ورزش برای درمان سیاتیک و کاهش درد سیاتیک موثر است.
درمان سیاتیک

سیاتیک و درمان آن

کمر درد از مشکلات بسیار شایع در بین افراد است و پیر و جوان هم نمی‌شناسد. یکی از علت‌های کمر درد ممکن است مربوط به عصب سیاتیک باشد که از کمر تا انتهای پاها کشیده شده است. اگر شما هم با کمر درد یا پا درد مواجه شده‌اید و تشخیص پزشکتان سیاتیک است نگران نشوید زیرا درد سیاتیک را می‌توان بدون انجام عمل جراحی و با استفاده از ورزش بهبود بخشید. با مجله دلتا همراه باشید.

آشنایی با سیاتیک

سیاتیک به صورت کلاسیک به دردی گفته می‌شود که در قسمت تحتانی کمر یا باسن ایجاد می‌شود و در پا انتشار می‌یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است. با این حال درد سیاتیک خود تنها یک علامت است و یک بیماری نیست و عاملی که باعث ایجاد تحریک در عصب می‌شود را باید بیماری دانست.

درمان خانگی سیاتیک

چرا دچار درد سیاتیک می‌شویم؟

درد سیاتیک ممکن است به علت فشار دیسک کمر روی این عصب ایجاد شود و یا ناشی از تحریک مهره‌های جابجا شده در کمر باشد. این درد در مردان بیشتر شیوع دارد گرچه سیاتیک در بارداری و خصوصا بعد از بارداری هم کم دیده نمی‌شود. این درد معمولا در افراد با سن و سال بین  ۳۰ تا ۵۰ سال شایع‌تر است اما امروزه و با شیوع زندگی پشت میز نشینی و بر عکس گاهی حرکات غلط در باشگاه‌های ورزشی این بیماری را در هر سنی حتی نوجوانان می‌بینیم.

روش‌های درمان درد سیاتیک بدون انجام جراحی

سیاتیک‌های خفیف معمولا با درمان خانگی سیاتیک و با گذشت زمان بهبود می‌یابند. درصورتیکه علایم سیاتیک بهبود نیافت و بعد از گذشت هفته‌ها در بدنتان باقی ماند به پزشک مراجعه کنید. انجام کارهای زیر می‌تواند تا حد زیادی درد را کاهش دهد

استراحت

افراد مبتلا به سیاتیک باید برای یک دوره طولانی از انجام فعالیت‌های شدید و سنگین  یا طولانی خودداری کنند و فقط فعالیت‌های سبک را انجام دهند. انجام فعالیت‌های ملایم روند بهبودی بیمار را کم کرده و التهابات را کم می‌کند.

درد سیاتیک

مصرف دارو

مصرف داروهای تسکین‌دهنده مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن می‌تواند به درمان کمک کند ولی مصرف درست این داروها با دوز ضدالتهابی که توسط پزشک متخصص تجویز و تعیین می‌شود علاوه بر اثر تسکینی اثرات ضدالتهابی و درمانی دارد.

ورزش درمانی

تمرینات ورزشی از مهمترین اقدامات برای کاهش درد عصب سیاتیک است. ورزش برای کاهش درد ناشی از سیاتیک مانند دارو است و بر اساس معاینه بیمار طراحی می‌شود. تمرینات کششی حساب شده توسط متخصصان فیزیوتراپی و مراقبت‌های خاص مفصل کمر و لگن به بهبود تحرک و خارج شدن از گیرافتادگی عصب سیاتیک و افزایش انعطاف مفصل کمر و لگن کمک می‌کند. درد خط قرمز انجام هر نوع ورزش در سیاتیک و دیسک کمر است و با هرگونه درد باید انجام تمرینات ورزشی را را متوقف کنید. هنگامی که درد سیاتیک رو به کاهش گذاشت، سعی کنید تحرک بدنی داشته باشد. درواقع حرکت به کاهش درد و تورم سیاتیک کمک می‌کند.

تکنیک گرما و سرما

درد سیاتیک معمولا به‌وسیله استراحت، گرما، سرما، ماساژ و انجام حرکات کششی سبک درمان می‌شود. استفاده از بسته‌ای یخ به مدت ۲۰ دقیقه، چندین مرتبه در یک روز در طول ۴۵ تا ۷۲ ساعت برای کاهش التهابات و انجام ورزش برای سیاتیک پا بسیار موثر است. همچنین گرفتن یک دوش آب گرم و استفاده از یک پد گرم و نشستن در ارتفاع کم باعث آرامش بدن می‌شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

برای درمان سیاتیک کمر و پا یک برنامه منظم حرکتی از همان آغاز درد تنظیم می‌شود. فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به زودی به طور کامل فعالیت‌های خود را انجام دهید و از آسیب مجدد مفصل شما جلوگیری می‌کند.

لیزر درمانی

لیزر یکی از درمان‌هایی است که باعث کاهش التهابات بافت‌های اطراف عصب سیاتیک و کاهش التهابات در ماهیچه‌های پریفورمیس piriformis می‌شود. درنتیجه باعث کاهش فشار عصب سیاتیک و کاهش درد می‌شود.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…