آثار میکروپلاستیک در بدن انسان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به تازگی پژوهشگران پس از بررسی محیط اطراف از وجود آثار میکروپلاستیک ها در بافت‌های بدن انسان خبر دادند.
آثار میکروپلاستیک در بدن انسان

پژوهشگران آثار میکروپلاستیک ها را در بدن انسان پیدا کردند

در مطالعات اخیر نشان داده شده است که آثار میکروپلاستیک ها در هر چیزی از جمله آب آشامیدنی، غذا های دریایی و پرندگان نیز پیدا شده است. همچنین در پژوهشی جداگانه نشان داده شده که اقیانوس اطلس بیش از آنچه که تصور می شد حاوی پلاستیک است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید بخوانید.

آثار میکروپلاستیک در بدن انسان

در نشست مجازی انجمن علمی شیمی آمریکا ACS آمده است که حتی مواد شیمیایی مربوط به پلاستیک ها درون بافت های بدن انسان نیز پیدا شده است. روش‌های جدید به طور مشخص وجود این آثار میکروپلاستیک ها در بافت های انسانی را نشان می‌دهد. چارلز رولسکی از دانشگاه ایالتی آریزونا در مورد پروژه اخیر می گوید: پلاستیک های آلوده کننده تقریباً در همه جای زمین دیده می شوند و مدتهاست که مشاهده پلاستیک ها به عنوان یک تهدید در نظر گرفته شده است. همچنین در مطالعات اخیر نشان داده خواهد شد پلاستیک ها به بدن ما نیز وارد شده اند.

وجود آثار میکروپلاستیک ها در ماهی ها با نشانه هایی از مسمومیت عصبی و افزایش آسیب اکسیداتیو همراه بود که از لحاظ تئوری میتوان نتیجه گرفت که خطر ابتلا به سرطان نیز افزایش خواهد یافت. در مطالعات دیگری آثار میکروپلاستیک ها در حشرات و پرندگان نیز دیده شدند. البته مطالعات درباره اثرهای این میکروپلاستیک ها روی بافت های انسانی بسیار کم است رولسکی می گوید: هنوز در مرحله ای نیستیم که بدانیم این میکروپلاستیک ها به عنوان مزاحم هستند یا برای سلامتی انسان یک تهدید به شمار می‌روند.

آثار میکروپلاستیک در بدن

 در حال حاضر انسان ها این میکروپلاستیک ها را می خورند و آنها از دستگاه گوارش عبور می کند. در نمونه های بسیاری از مدفوع مردم این مواد میکروپلاستیک دیده شده است. خوردن میکروپلاستیک ها باعث می شود تا به همه جای بدن نیز ورود کنند. در حال حاضر دانشمندان در حال جستجو برای روش‌های جدیدی هستند تا بتوانند آلودگی‌های پلاستیک را در بافت‌های انسانی نیز پیدا کنند. یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: وجود این مواد تجزیه ناپذیر زیستی در همه جا بسیار نگران کننده است. آنها می توانند وارد بافت های بدن انسان نیز شوند و در آنجا تجمع پیدا کنند. در نمونه های بررسی شده انسانی نوعی ماده شیمیایی که برای ساخت پلاستیک ها به کار می رود درون بافت های بدن دیده شده است. در حال حاضر دانشمندان در حال مطالعات اپیدمیولوژیکی هستند تا به پیامدهای وجود این پلاستیک ها روی سلامت انسان پی ببرند.

بیشتر بخوانید: بدن انسان ساختار بسیار عجیبی دارد و رازها و حقایق باورنکردنی را در خود پنهان کرده است که با شنیدن تک تک آن ها شگفت زده خواهید شد. در مطلب «دانستنی‌های بدن انسان» چند نکته جالب و عجیب درباره بدن انسان را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…