خرمالو، میوه پرخاصیت پاییزی

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرمالو میوه خوشمزه فصل پاییز است. از جمله خواص خرمالو می‌توان به رفع سنگ کلیه، کنترل فشار خون، پیش گیری از سرطان و تقویت پوست و مو اشاره کرد.
خواص خرمالو 

بهترین خواص خرمالو را بشناسید

میوه درخت خرمالو در ایران در انواع مختلف یافت می‌شود. بخش گوشت‌دار میوه خرمالو محتوی مقدار زیادی مواد قندی، تانن و ویتامین است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با خواص خرمالو آشنا خواهید شد.

خواص خرمالو

خرمالو، میوه‌ای سرشار از ویتامین

خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است. این میوه حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، پتاسیم و مقداری نیز سلولز است.

خرمالو، منبع غنی از فیبر

خرمالو منبع بسیار خوبی از فیبرهای غذایی به شمار می‌رود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین است. فیبرهای موجود در خرمالو باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. بنابراین، در صورتی‌که دچار مشکل دفع هستید، بهتر است که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید.

فواید خرمالو

خرمالو دشمن کلسترول و فشارخون

میوه خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید یعنی؛ پتاسیم و منیزیم است که به دلیل وجود همین دو ماده، برای کنترل کلسترول و فشارخون بسیار مناسب است. خرمالو همچنین دارای مقدار کمی سدیم (نمک) است. بنابراین در صورتی‌که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید یا چربی و فشارخون بالایی دارید، از خوردن این میوه غافل نشوید.

رفع کم خونی و تنظیم گردش خون

خرمالو علاوه بر کاهش فشار خون، به خاطر اینکه حاوی مقادیری مس است به ایجاد گلبول های قرمز در خون کمک کرده و موجب افزایش گردش خون سالم در بدن می‌شود و به دنبال آن سوخت و ساز، عملکرد شناختی و … بهبود می‌یابد.

مصرف خرمالو و سنگ کلیه

از دیگر خواص خرمالو می‌توان به میزان بالای آب در آن و ادرار آور بودنش اشاره کرد. از این رو مصرف این میوه‌ پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند بسیار مفید است. هسته‌ کوبیده‌شده‌ خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ کمک می‌کند.

مصرف خرمالو در بارداری

مصرف خرمالو در دوران بارداری و حاملگی بسیار مفید و سودمند است و در رشد جنین و سلامت خانم‌های باردار، نقش مهمی ایفا می‌کند. خواص خرمالو باعث تنظیم فشار خون، جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری، سم‌زدایی بدن و بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود.

خواص درمانی خرمالو

تاثیر خرمالو بر پوست و مو

مصرف میوه خرمالو در افرادی که موهای کم‌پشتی دارند به دلیل وجود زینک (روی) باعث تقویت و پرپشت‌شدن موها می‌شود. و ویتامین ‌A موجود در خرمالو برای تقویت پوست، ناخن و موهای خشک و شکننده بسیار مفید است.

پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی

خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. این میوه، سرشار از پتاسیم و منیزیم است به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که به فشارخون مبتلا هستند مفید است.

خواص خرمالو و دیابت

یکی از مهمترین خواص خرمالو قند کم و فیبر بالای آن است. بنابراین مقادیر کم آن نه تنها قند خون افراد دیابتی را افزایش نمی‌دهد بلکه مانع گرسنگی آنان شده و در عین حال انرژی آنان را افزایش می‌دهد.

درمان دیابت

دیگر خواص خرمالو

  • میوه خرمالو در افراد مبتلا به نقرس و بیماری‌های کبدی و کلیوی بسیار موثر است.
  • میوه خرمالو تقویت‌کننده معده است.
  • خرمالو به بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و پاکسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • مصرف خرمالو اسهال را برطرف می‌کند.
  • خرمالو دشمن کم خونی است.
  • اشتهاآور خوبی است و اگر بین وعده‌های غذایی خورده شود، موجب افزایش اشتها می‌شود.
  • جالب است بدانید که خرمالو آرام‌کننده سکسکه نیز است.
  • خرمالو خون‌ریزی را بند می‌آورد.
  • مصرف خرمالو ورم و التهاب بواسیر را کاهش می‌دهد.
  • مصرف خرمالو برای تقویت بینایی و سلامت چشم مفید است.
  • از دیگر خواص خرمالو می‌توان به کاهش اشتها و کمک به لاغری و کاهش وزن اشاره کرد.
  • ویتامین C خرمالو، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.
  • خرمالو با سم زدایی و سلامت کبد، می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۳۷ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹ در ۳:۲۵ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…