درمان خانگی مسمومیت غذایی با روش‌های خانگی

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اولین راه برای درمان خانگی مسمومیت غذایی، جبران مایعات از دست رفته بدن با مصرف ORS خانگی و نوشیدن آب جوشیده ولرم به همراه آبلیموی تازه است.
درمان خانگی مسمومیت غذایی

درمان خانگی مسمومیت غذایی

به التهاب یا ورم شدید معده و روده که در اثر خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی‌های فاسد و ناسالم به وجود می‌آید مسمومیت غذایی گفته می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان خانگی مسمومیت غذایی صحبت خواهیم کرد.

مواد غذایی فاسد ممکن است حتما همراه با مزه و بوی ناخوشایند نباشند، ولی آلوده به بعضی از انواع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای مضر برای سلامت انسان باشند، همچنین هرگونه تغییر شیمیایی نامطلوب در غذاها می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت غذایی گردد. مسمویت‌های ناشی از مصرف غذای فاسد، بیشتر در میان کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که به علت بیماری سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، مشاهده می‌گردد، با این وجود امروزه مسمویت ناشی از مصرف غذاهای فاسد به عنوان یک چالش بهداشتی در جوامع مطرح شده، که عمدتا باعث بروز علائم شدید گوارشی می‌گردد، با این وجود در موارد شدیدتر به‌ویژه مسمومیت‌های ناشی از کنسروهای فاسد، ممکن است موجب حملات عصبی و مرگ نیز بشود.

مسمومیت غذایی

راه‌های درمان خانگی مسمومیت غذایی

به منظور درمان مسمویت ناشی از مصرف غذاها و آشامیدنی‌های فاسد لازم است در ابتدا خوردن غذاهای جامد را تا ۲۴ ساعت متوقف کنید. مایعات از دست رفته بدن را جایگزین و به آرامی شروع به خوردن غذاهای نرم و دارای هضم راحت و روان نمایید. برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی مسمومیت غذایی عبارتند از:

  • مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه درمان مسمومیت غذایی و اسهال، جبران آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن با ORS است. درمان‌های غیراختصاصی اولیه بسیار با اهمیت هستند. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که هنگام مسمومیت و اسهال، باید اسهال را متوقف کنند، در حالی که اسهال باعث خروج باکتری‌های نامناسب موجود در روده می‌شود و در بهبود مسمومیت ناشی از این باکتری‌ها موثر است.
  • در صورتیکه به ORS دسترسی ندارید میتوانید یک قاشق چای‌خوری نمک، معادل حدود ۵ گرم و ۲ قاشق سوپ‌خوری شکر معادل۴۰ گرم را به یک لیتر آب اضافه کرده و به فرد بیمار بدهید. لازم است بدانید در شرایطی که فردی دچار مسمومیت غذایی شده باید از خوردن آبمیوه، شیرینی، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشابه خودداری کند چرا که مصرف این نوشیدنی‌ها باعث دفع بیشتر آب بدن می‌گردد.
  • خوردن غذاهای سبک و با هضم آسان مرحله بعدی درمان خانگی مسمومیت غذایی است، غذاهای حاوی برنج و گندم، پوره سیب زمینی و فرنی در کاهش عوارض نامطلوب اسهال موثر است.

مشکلات گوارشی

  • خوردن میوه‌هایی مانند موز و سیب برای فردی که دچار مسمومیت غذایی شده است، مفید است چراکه باعث جبران پتاسیم از دست رفته بدن می‌گردد.
  • از دیگر روش‌های درمان خانگی مسمومیت غذایی مصرف ماست تازه کم چرب همراه با ریحان یا مصرف دوغ است.
  • مصرف جوشانده شیرین‌بیان، ریشه زنجبیل و گون نیز به رفع مسمومیت غذایی کمک می‌کند.
  • خوردن آب جوشیده که ولرم شده و در آن چند قطره آبلیمو ترش تازه ریخته شده است، برای درمان حالت تهوع و سایر علائم مسمومیت مفید است.
  • برای افرادی که دچار مسمومیت غذایی شده‌اند، نوشیدن چای دارچین ۲ تا ۳ بار در روز توصیه می‌شود. به این منظور یک تکه چوب دارچین را در یک فنجان آب جوش بیاندازید و بعد از ده دقیقه آن را درآورید و چای دارچین خود را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…