اثر رشد نرخ ارز بر رشد قیمت مسکن

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اثر رشد نرخ ارز بر رشد قیمت مسکن بیش از کاهش نرخ سود بانکی بود. کارشناسان اقتصادی باور دارند که بازار ارز یکی از جایگزین‏‌های بازار مسکن است. بنابراین افزایش نرخ ارز، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می‏‎دهد و باعث عدم تمایل سرمایه برای ورود به بازار مسکن می‌شود. این امر سبب می‌شود تا نه‌ تنها تقاضا برای مسکن کاهش یابد؛ بلکه با کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در ساخت ‏و ‏ساز همراه شود.

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از جام‌نیوز شواهد حاکی از این هستند که اثر رشد نرخ ارز بر رشد قیمت مسکن بیشتر است. به همین دلیل رشد قیمت مسکن در نیمه‌ی دوم سال گذشته پس از رشد غیر قابل تصور نرخ ارز، یک رشد شدید پیدا کرد. اما همین رشد بیش از حد قیمت مسکن نیز کار دست این بخش داده و به گفته‌ی حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه‌ی مشاوران املاک معاملات مسکن؛ در مرداد ماه افت کرده است و روند کاهشی در شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت.

نرخ ارز قیمت مسکن

حسن محتشم، عضو هیات مدیره‌ی انجمن انبوه‌سازان؛ در پاسخ به این سوال که رشد قیمت مسکن در اوایل سال جاری باعث شده قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد، گفت: «از سال ۹۲ که دوره‌ی رکود مسکن آغاز شد، عملا تا سال گذشته مسکن از نرخ تورم عقب ماند و رشد آن خزنده بود. سال گذشته افزایش قیمت مسکن آغاز شد و از اواخر اسفندماه سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن هستیم. البته در برخی نقاط کشور این عدد کمتر از ۱۰ درصد بود. پس طبیعتا از نرخ تورم عقب‌تر بوده است.»

وی در ادامه افزود: «اگر شرایط کشور با ثبات اجتماعی همراه باشد، قاعدتا بخشی از سرمایه به سمت مسکن خواهد آمد و عقب‌ماندگی بخش مسکن از نرخ تورم را جبران خواهد کرد. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، ما همچنان با بازدارندگی بخش تقاضا مواجه خواهیم بود.»

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۷ پس از سه پرش متوالی قیمت از اردیبهشت ماه به بعد، در دو ماه اخیر ۲۲ و ۹.۲ درصد ریزش کرده است. به‌نظر می‌رسد رکود بخش مسکن که ناشی از کاهش قدرت خرید بوده است، در ماه‌های آتی ادامه پیدا کند. احتمالا این رکود بعد از حدود ۹ ماه رونق وارد بخش مسکن شده است و احتمالا تا سال آینده ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…