درمان بوی بد پا با روش‌های خانگی

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بوی پا همچون بوی بد بدن و بوی بد دهان، مشکل ناخوشایندی است و موجب خجالت زدگی فرد در جمع می‌شود. اما علت بوی بد پا چیست؟
درمان بوی بد پا

بسیاری از ما گاهی مشکل رطوبت، عرق و بوی پا را تجربه می‌کنیم، اما برای عده‌ای دیگر این پدیده به مشکلی دائمی و آزاردهنده تبدیل شده است. بوی پا می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار بدهد. در مکان‌هایی که فرد مجبور است کفش خود را درآورد، بوی بد پا موجب خجالت او خواهد شد. با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید تا با راه‌های درمان بوی بد پا بیشتر آشنا شوید.

علت بوی بد پا

روش‌های رهایی از بوی پا

تعریق زیاد پا معمولا با بررسی نشانه‌ها و آزمایش‌هایی روی پا تشخیص داده می‌شود. پزشک متخصص بیماری‌های پا می‌تواند با انجام آزمایش نشاسته-ید تعریق بیش‌ازحد پا را تشخیص دهد. در این روش پزشک محلول ید را بر کف پا می‌مالد و وقتی خشک شد، روی آن نشاسته‌ ذرت می‌پاشد. اگر تعریق پا بیش‌ازحد باشد، نقاطی از پا به رنگ آبی تیره در می‌آیند.

با استفاده از نکات زیر، خودتان در خانه می‌توانید از شر بوی پا رها شوید:

نکات بهداشتی را رعایت کنید

هر روز حتما پاهایتان را بشویید و بعد همه‌ قسمت‌های پا مخصوصا لای انگشتان‌تان را بطور کامل خشک کنید. سپس تکه‌ای پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و لای انگشت‌های‌تان را با آن مرطوب کنید. استفاده از برس پای ضدباکتری نیز می‌تواند به درمان بوی پا کمک کند. اما اگر دچار ترک پا یا اگزمای پوستی هستید، از این برس‌ها استفاده نکنید.

ناخن‌هایتان را همیشه کوتاه و تمیز نگاه دارید. این کار از بروز قارچ ناخن (یکی از انواع قارچ پوستی) جلوگیری می‌کند.

از پودرهای جذب‌کننده‌ رطوبت استفاده کنید

وقتی پاهایتان را تمیز و خشک کردید، می‌توانید از پودرهایی مانند جوش شیرین، نشاسته‌ ذرت و پودر بچه استفاده کنید. این پودرها به‌خوبی رطوبت را جذب می‌کنند.

بوی بد پا

از محلول‌های طبیعی ضدقارچ استفاده کنید

محلول‌های ساده‌ای که در ادامه معرفی می‌شوند، به شما کمک می‌کنند بوی بد پاهایتان را از بین ببرید.

  1. برای درمان موقتی بوی پا می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای این کار یک سهم سرکه سیب را با دو سهم آب ترکیب کنید و پاهایتان را در آن قرار بدهید تا با از بین بردن باکتری‌ها، به کاهش بوی پا کمک کنید. سرکه سیب با خاصیت ضدقارچی‌اش با بوی پا مبارزه می‌کند.
  2. استفاده از چای نیز می‌تواند به درمان بوی پا کمک کند. ۴ تا ۵ عدد چای کیسه‌ای را در یک لیتر آب بریزید. می‌توانید از چای کیسه‌ای ساده یا چای کیسه‌ای نعنایی استفاده کنید. چای را به روش همیشگی‌تان درست کنید. سپس اجازه بدهید خنک شود و پاهایتان را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام دهید.
  3. روش دیگر برای از بین بردن بوی پا، استفاده از نمک‌هاست. برای این کار نصف فنجان نمک کوشر یا یک‌چهارم فنجان نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در ۴ فنجان آب بریزید و به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهایتان را در آن قرار بدهید. این روش تأثیر مثبتی در افزایش سلامت پوست و کشتن قارچ‌ها دارد و به پیشگیری از بیماری‌های پوستی و درمان بوی پا کمک می‌کند.

در همه‌ روش‌های بالا پس از اتمام کار، پاهای خود را کاملا خشک کنید.

کفش‌تان را عوض کنید

هر روز یک کفش خاص نپوشید. این کار به جلوگیری از ایجاد بوی پا کمک شایانی می‌کند. وقتی که از ۲ یا ۳ جفت کفش استفاده کنید، به کفش‌‌هایتان فرصت می‌دهید که قبل از استفاده‌ بعدی کاملا خشک شوند.

پوشیدن کفش‌های چرمی به پاهایتان اجازه‌ تنفس می‌دهد و در جلوگیری از ایجاد بوی بد پا بهتر از کفش‌های پارچه‌ای عمل می‌کند. همچنین پوشیدن صندل و کفش‌های باز نیز می‌تواند از ایجاد بوی پا جلوگیری کند.

درمان خانگی

جوراب بپوشید و آن‌ها را بطور مرتب عوض کنید

پوشیدن جوراب، مخصوصا جوراب‌هایی که رطوبت را به‌خوبی جذب می‌کنند مانند جوراب‌های نخی، پشمی یا ترکیب نخی و پشمی، ضروری است. جوراب‌های نخی و پشمی بهتر از جوراب‌های نایلونی هستند. برخی جوراب‌های ورزشی منافذی دارند که به جریان هوا و جلوگیری از تعریق پاها کمک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب علل و درمان ریزش مو در زنان را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۴۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

  3. تورج

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ب٫ظ

    باسلام وخسته نباشید لطفا برای کسانی که عمل جراحی میکنن هرجای بدن فرقی نمیکنه یه مطالب جزعی بذارید که مردم بخونن و بدونن چون خیلی ها نمیدونن چیکارکنن ممنون

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۹:۱۷ ق٫ظ

      باسلام و وقت بخیر بله حتما مطلبی در این خصوص آماده می‌شود

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۶:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…