مجازات توهین در فضای مجازی چند ضربه شلاق است؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
توهین رایانه‌ای، نوع جدیدی از جرم توهین است که در آن، وسیله ارتکاب رایانه است که مجازات سنگینی دارد.
توهین در فضای مجازی

زندگی در فضای مجازی، باید و نبایدهای خود را دارد. هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را انکار کند اما عدم رعایت این ضوابط، مشکلاتی را برای اشخاص و جامعه به وجود آورده‌ است. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، جرایم ارتکابی در فضای مجازی و یکی از رایج‌ترین این جرایم، توهین است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم توهین در فضای مجازی و مجازات آن می‌پردازیم.

اگر محتوای نظرات درج شده در ذیل پست‌های اینستاگرامی را نگاهی بیندازید، از نزدیک با یکی از بارزترین جرایم این حوزه، یعنی توهین آشنا خواهید ‌شد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در این فضا مورد توهین و بی‌حرمتی قرار گرفته باشید. توهین در فضای مجازی جرم بوده و در قانون جرم‌انگاری شده ‌است.

 مجازات توهین در فضای مجازی

مجازات توهین

مجازات اشخاصی که در فضای مجازی و با استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید همچون تلگرام یا اینستاگرام به دیگران توهین می‌کنند، مانند کسانی است که در کوچه و خیابان به دیگران اهانت می‌کنند. بر این ‌اساس قانون‌گذار در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، برای این قبیل اشخاص تا ۷۴ ضربه شلاق یا جزای نقدی در نظر گرفته‌ است.

شکایت از کسانی‌که توهین می‌کنند

توهین و فحاشی توسط رایانه با توجه به جرم بودن آن قابل پیگیری است اما یکی از مشکلاتی که معمولا در این زمینه وجود دارد، نامشخص بودن هویت فرد مرتکب است. این مشکل با جعلی بودن هویت افرادی که در این فضا در حال فعالیت هستند، تشدید می‌شود. با این حال اگر مشکلی در این خصوص به وجود آمد، می‌توانید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و از این طریق به شکایت توهین بپردازید.

جرم توهین در فضای مجازی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …