در چه مواقعی باید پلاک خودرو را استعلام کنیم؟

۴
2
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
استعلام پلاک خودرو یکی از قواعد اصلی قراردادهای خرید و فروش خودرو بوده و چشم‌پوشی از آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را برای خریدار به همراه داشته باشد.
استعلام پلاک

حتما تاکنون عبارت پیگیری پلاک خودرو به گوشتان خورده و حتی شاید به اهمیت آن در مراحل تعویض پلاک و خرید خودرو پی برده‌اید. اما سوال اصلی اینجاست که به راستی پیگیری پلاک خودرو چه لزومی داشته و اهمال از پیگیری آن چه عواقبی برای خریدار خودرو به همراه دارد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع استعلام پلاک خودرو می‌پردازیم.

استعلام پلاک خودرو 

 در موارد زیر نیاز به پیگیری پلاک خودرو داریم:

  • زمانی‌ که می‌خواهیم برای خرید خودرو مبایعه‌نامه امضا کنیم و به فروشنده بیعانه بدهیم، قبل از اینکه به فروشنده بیعانه بدهید، حتما پیگیر وضعیت پلاک خودرو باشید تا خودرو سرقتی نباشد.
  • زمانی‌ که خودرو را به صورت وکالتی می‌خرید، ترجیحاً خودرو را به صورت وکالتی خریداری نکنید؛ اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار هستید، حتما قبل از دریافت وکالت نسبت به استعلام از پلاک اتومبیل اقدام کنید.

تنها راه برای استعلام پلاک و اطمینان از سرقتی نبودن خودرو، تماس با پلیس ۱۱۰ است؛ اما برای دریافت سایر اطلاعات مثل بدهی عوارض شهرداری و خلافی خودرو باید به ترتیب به دفاتر خدمات الکترونیک و دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. اگرچه روش‌های آنلاین و پیامکی برای دریافت خلافی خودرو وجود دارد، اما متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روش‌ها بروز نیستند و مربوط به ۱۰ روز قبل می‌شود. بنابراین برای دریافت آخرین وضعیت خلافی خودرو، راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ندارید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چک به چه دلایلی برگشت می‌خورد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۵۹ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …