برخورد با ازدواج و طلاق صوری

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معامله صوری جدا از این که به قصد فرار از دین باشد یا نباشد، باطل است؛ بنابراین ازدواج و یا طلاق صوری ماهیتا اگر به نیت اصلی ازدواج نباشد، باطل تلقی می‌­شود.
ازدواج و طلاق صوری در قانون

ازدواج و یا طلاق صوری که در ایران اخیرا در جهت تلاش برای مهاجرت، گرفتن مستمری پدری، استخدام در مشاغل دولتی و… بسیار رواج پیدا کرده است، مصداق تقلب نسبت به قانون است و وصف مجرمانه نیز دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی ازدواج یا طلاق صوری در قانون می‌پردازیم.

معامله صوری:

گاهی طرفین معامله قصد انجام عمل حقوقی خاصی را دارند، اما عمدا ماهیت مورد نظر خود را پنهان می‌کنند و عقد را به اسم معامله دیگری انجام می­‌دهند؛ به عنوان مثال در حالی‌که نیت پدر بخشیدن مال خود به یکی از فرزندان است، جهت جلوگیری از ایجاد اختلافات میان فرزندان، به جای بخشیدن، شرایط خرید و فروش را به صورت ظاهری فراهم می­‌کند، در این مثال معامله واقع شده صحیح است اما در صورت اثبات این معامله، حقوق و تکالیفی که برای این معامله فرض می­‌شود، حقوق و تکالیف یک معامله مانند هبه است نه بیع (خرید و فروش). از نظر حقوق مدنی، ازدواج و طلاق صوری، به طور کلی باطل است، زیرا نیت ازدواج و طلاق خاص بوده و نمی­‌توان در عقد نکاح نیت دیگری را متصور شد.

ازدواج و طلاق صوری در قانون

آیا ازدواج یا طلاق صوری، جرم محسوب می­‌شود؟

ازدواج و طلاق صوری را می‌توان مصداق تقلب نسبت به قانون در نظر گرفت. معنی عام عبارت تقلب نسبت به قانون شامل هر نوع نیرنگ نسبت به قانون است. تقلب نسبت به قانون به طور کلی عبارت است از فرار از حکم قانونی که مخالف مصلحت کسی است که از راه انجام جرم تقلب از آن قانون، فرار می‌کند. کسی که نسبت به قانون تقلب می‌کند، کاری می­‌کند که ذاتا قانونی است، ولی منظور او دست‌یابی به نیتی است که آن نیت­‌ها با یکی از قوانین الزامی تعارض دارد. فرد مرتکب به تقلب نسبت به قانون اولا، قصد قانون‌گذار را در موردی که با مصلحت او در تضاد است، تشخیص می­‌دهد. دوما، چون آن قصد را مخالف هدف خود می­‌بیند، سعی می‌کند که برخلاف جهت آن قصد ، شرایطی فراهم کند و برای القای آن بر مجریان قانون، خود را در پناه یک عمل قانونی (که فقط از جهت ظاهری عمل قانونی است) قرار دهد. ازدواج و یا طلاق صوری که در ایران اخیرا در جهت تلاش برای مهاجرت، گرفتن مستمری پدری، استخدام در مشاغل دولتی و… بسیار رواج پیدا کرده است، علاوه بر این که باطل تلقی می­‌شود، مصداق تقلب نسبت به قانون نیز هست و وصف مجرمانه نیز پیدا می­‌کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …