رمز و راز رفتار گربه ها در مواجهه با انسان

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گربه‌ها از رفتارهای اطراف خود تقلید می‌کنند. اگر صاحب یک گربه از پنجه خود برای باز کردن در استفاده کند، گربه ممکن است سعی کند همان کار را تکرار کند.
رفتار گربه ها

رفتار گربه ها در مواجهه با انسان‌ها از چه الگویی پیروی می‌کند؟ آیا گربه‌های خانگی رفتار صاحبان خود را تقلید می‌کنند؟ با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا این باره بیشتر بدانید.

آزمایش‌هایی درباره رفتار گربه ها و دیگر حیوانات

کلودیا فوگازا، یک متخصص رفتارشناسی حیوانات در دانشگاه اتوش لورند مجارستان، به مدت تقریبا ده سال، با استفاده از روش آموزش «هرکاری که انجام می‌دهم، انجام بده» به مطالعه رفتار سگ‌ها پرداخت. در این روش، او سگ یا حیوان دیگری را با گفتن عبارت «هرکاری که انجام می‌دهم، انجام بده» تشویق می‌کرد تا رفتاری مثل غلت زدن را که از قبل می‌شناسد تقلید کند.

سپس حیوان به خاطر موفقیت خود پاداش دریافت می‌کند. با تکرار این کار حیوان یاد می‌گیرد که «انجام بده» به معنای «از من تقلید کن» است. با استفاده از این روش، می‌توان به آزمایش این مسئله پرداخت که آیا حیوانات واقعا قادر به تقلید هستند، به عبارت دیگر آیا آن‌ها قادرند رفتارهایی را که تاکنون انجام نداده‌اند، انجام بدهند؟

رفتار گربه ها

ایبسو گربه‌ای که به کشف الگوی رفتار گربه ها کمک کرد

فوگازا که همچنین به عنوان یک مربی تربیت سگ فعالیت می‌کرد، با مربی دیگری به نام فومی هیگاکی در ایچینومیا، ژاپن همکاری داشت. هیگاکی به کمک فوگازا یکی از گربه‌های خود به نام «ابیسو» را با استفاده از روش «هرکاری که انجام می‌دهم، انجام بده» آموزش داد. ابیسو، یک گربه ماده ۱۱ ساله بود که در فروشگاه حیوانات خانگی هیگاکی زندگی می‌کرد و با داشتن انگیزه‌ای قوی برای غذا، به راحتی قابل آموزش و بررسی در مطالعه رفتار گربه ها بود.

فوگازا به عنوان یک متخصص رفتارشناسی حیوانات، در حال مطالعه تقلید رفتار انسان در گونه‌های دیگر بود. اما به نظر او رسید که یک گربه در دسترس اوست که آمادگی انجام مطالعات او را دارد. اما ابیسو، از غریبه‌ها می‌ترسید. به همین دلیل، هیگاکی آزمایش‌ها را عصرها در فروشگاه حیوانات خانگی خود انجام می‌داد و فوگازا از انتهای اتاق نظارت می‌کرد.

هیگاکی نشان داد که ابیسو می‌تواند رفتارهای آشنایی مانند بازکردن یک کشو و گاز گرفتن یک رشته پلاستیکی را تقلید کند. سپس از گربه خواست تا دو رفتار جدید را تقلید کند. در حالی‌که هیگاکی مقابل ابیسو ایستاده بود، دست راست خود را بالا برد تا جعبه مقابلش را لمس کند و ایبسو هم رفتار او را تقلید کرد. در ۱۶ آزمایش بعدی، ابیسو در بیش از ۸۱ درصد موارد با دقت رفتار صاحب خود را تقلید کرد.

نتایج این آزمایش‌ها توسط پژوهشگران در مجله Animal Cognition منتشر شدند.

رفتار گربه ها

به گفته پژوهشگران، توانایی گربه در تقلید رفتار صاحب خود برای لمس جعبه با استفاده از پنجه و صورت، نشان می‌دهد که او قادر است اجزای بدن صاحب خود را در آناتومی خود جانمایی کند. فوگازا نشان داده است که تاکنون دلفین‌ها، طوطی‌ها، کپی‌ها و نهنگ‌های قاتل قادر به تقلید رفتار انسان هستند. وی بیان می‌کند که گربه‌ها نیز همان توانایی را دارند و این نشان می‌دهد که این رفتار گربه ها ممکن است در میان جانوران زیادی رایج باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رنگ‌ها چطور ساخته می‌شوند؟ را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۲ ب٫ظ

    نازنازی

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ در ۴:۴۸ ب٫ظ

      چه معووء قشنگی چه ملیهء نازی

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  3. آرتین زارعی

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۶ ب٫ظ

    عالی ولی سگ رو من بیشتر دوستدارم سگ باوفاست گربه لوسه

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۹ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۱۲ ق٫ظ

      مرسی که همراهی می‌کنید مارو

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۴۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۷:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…