تشخیص جالب بیماری قلبی از روی عکس سلفی

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پژوهشگران اروپایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید بتوان بیماری‌های قلبی را با بررسی عکس چهره بیماران تشخیص داد.
بیماری قلبی

محققان تلاش دارند تا بتوانند از طریق عکس سلفی امکان تشخیص بیماری قلبی در افراد را فراهم کنند. ارسال یک عکس سلفی برای پزشک می‌تواند یک راه ساده برای تشخیص بیماری قلبی در افراد مختلف باشد. انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) پژوهشی در این زمینه انجام داده است که می‌توان از طریق الگوریتم‌های به کار گرفته شده در یادگیری هوش مصنوعی و با ارزیابی عکس‌های سلفی شخص، بیماری عروق کرونر را در افراد شناسایی کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید بخوانید.

الگوریتم مورد نظر نیاز به توسعه بیشتر داشته و باید روی گروه‌های بزرگ‌تری مورد آزمایش قرار گیرد. اما پژوهشگران این پروژه می‌گویند این الگوریتم می‌تواند به عنوان یک ابزار برای تشخیص بیماری قلبی به کار رود. بدین ترتیب گروه‌های پرخطر بهتر می‌توانند مورد بررسی بالینی قرار گیرند.

بیماری قلبی

محقق ارشد این پروژه در توضیح آن می‌گوید، برای نخستین بار است که از هوش مصنوعی و ارزیابی چهره برای شناسایی بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی استفاده شده است. توسعه ابزار مبتنی بر یادگیری عمیق می‌تواند در جلوگیری از خطرهای مربوط به بیماری قلبی موثر باشد.

همچنین با استفاده از آن در مراکز درمانی تنها با ارسال عکس سلفی، می‌توان حتی از ملاقات حضوری نیز جلوگیری کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و کشف بیماری‌های قلبی از طریق توسعه نوعی اپلیکیشن در جوامع پرخطر است تا کمتر به مراکز درمانی مراجعه شود.

در حال حاضر، برخی از نشانه‌هایی که در چهره دیده می‌شوند، می‌توانند با افزایش خطر بیماری قلبی در ارتباط باشند. اما برای انسان‌ها دشوار است که بیماری قلبی را با موفقیت از روی این نشانه‌ها پیش‌بینی کنند.

آزمایش روی بیماران

محققان در این پژوهش، ۵۷۹۶ بیمار از هشت بیمارستان متفاوت را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار دادند. این بیماران، مراحل تصویربرداری را پشت سر گذاشتند تا رگ‌های خونی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

پرستاران‌، تصاویری را با دوربین‌های دیجیتال از چهره بیماران گرفتند و همچنین با آن‌ها صحبت کردند تا داده‌هایی را در مورد موقعیت اجتماعی‌، سبک زندگی و سابقه پزشکی بیماران به دست آورند. رادیولوژیست‌ها نیز سطح بیماری قلبی را براساس تعداد رگ‌های خونی که تا ۵۰ درصد یا بیشتر باریک شده‌اند، ارزیابی کردند. این اطلاعات برای ابداع، آموزش و اعتبارسنجی الگوریتم یادگیری عمیق مورد استفاده قرار گرفتند.

پژوهشگران در مرحله بعد، الگوریتم را روی ۱۰۱۳ بیمار از ۹ بیمارستان متفاوت آزمایش کردند و آن‌ها را از آوریل تا جولای سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار دادند.

آزمایش‌ها نشان داد که عملکرد این الگوریتم در مقایسه با روش‌های کنونی پیش‌بینی بیماری قلبی، بهتر است. این الگوریتم توانست وجود بیماری قلبی را در ۸۰ درصد بیماران تشخیص دهد.

همچنین این الگوریتم، عملکرد متعادلی دارد و اطلاعات بالینی اضافی، به بهبود عملکرد آن کمک نمی‌کنند. در نتیجه می‌توان از آن به سادگی برای پیش‌بینی بیماری قلبی براساس تصاویر چهره استفاده کرد. گونه‌ها، پیشانی و بینی، اطلاعات بیشتری را نسبت به بقیه قسمت‌های چهره در اختیار الگوریتم می‌گذارند. برای بهداشت گوش‌های خود مطلب آسان‌ترین راه برای تمیز کردن هدفون را بخوانید.

آزمایش روی بیماران

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه از شر بوی سوختگی غذا خلاص شویم؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۴۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…