بازار مسکن راکد شد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازار مسکن راکد شد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و بر اساس اطلاعات سامانه‌های ملکی تهران، معاملات مسکن در مرداد نسبت به ماه قبل ۳۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۶ درصد کاهش یافته است. طی ماه‌های گذشته قیمت مسکن در تهران به بالاترین سطح رشد در پنج سال گذشته رسید و در تیرماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۴ درصد افزایش یافت. اما از سویی دیگر معاملات روند نزولی پیدا کرد.

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از آفتاب‌نیوز، بخش اعظم متقاضیان مسکن در ماه‌‌های اخیر سفته‌بازان بوده‌اند که برای حفظ ارزش پول خود در مناطق ۱ تا ۶ آپارتمان خریده‌اند. اما به نظر می‌رسد این گروه با اشباع بازار، نبود بازدهی متناسب با وجود بازارهای موازی، نبود چشم‌انداز روشن و نبود توجیه سرمایه‌گذاری در میان‌مدت، مردادماه از بازار مسکن خارج شده‌اند.

رکود بازار مسکن

طبق آمار از فروردین پارسال تا کنون سکه ۲۱۹ درصد و دلار ۱۶۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، اما رشد قیمت مسکن ۵۴ درصد بوده است. همچنین با وجود نرخ پایین‌تر رشد، تقاضا برای مسکن به شدت کاهش یافته است. کارشناسان علت این موضوع را ناتوانی مالی متقاضیان واقعی مسکن دانسته‌اند؛ چرا که جهش‌های ادواری قیمت زمین و مسکن و مصالح ساختمانی که به جهش قیمت در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ منجر شد، بخش مسکن را دچار اشباع قیمت کرده است. نتیجه‌ی این امر، کوتاه شدن دوره‌ی رونق سال ۱۳۹۷ و کوچک شدن حباب مسکن در این سال نسبت به بازارهای موازی بوده است.

از آذرماه سال ۹۶ بر اثر هجوم یکباره‌ی خریداران غیر مصرفی به مناطق دارای سرانه‌های مصرفی مناسب، نرخ آپارتمان در مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱۱، ۳ و ۱ متلاطم شد. منطقه‌ی ۵ در تیرماه ۹۷ شاهد بیشترین معاملات و بیشترین رشد قیمت بود. قیمت‌ها در این منطقه ۷۱.۸ درصد افزایش یافت؛ درحالی‌که میزان رشد قیمت در منطقه‌ی ۱۲ معادل ۱۴.۸ درصد بود. یعنی افزایش یکباره‌ی تقاضا در جهش قیمت‌ها، تاثیرگذار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…