هر فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وصیت‌نامه امتیازی است که افراد به کمک آن می‌توانند برای اموال‌ خود در زمان بعد از مرگ تصمیم‌گیری کنند.
وصیت اموال

وصیت در دین اسلام عمل مستحبی است که به آن تاکید فراوان شده است، اما این که یک فرد تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند، امر مهمی است که عدم توجه به آن، می‌تواند سبب بروز اختلافات بسیاری در میان ورثه متوفی ‌شود. در این نوشتار از مجله اینترنتی دلتا به بررسی موضوع وصیت اموال در وصیت نامه می‌پردازیم.

وصیت تا ثلث اموال

بر اساس قانون مدنی هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند. این وصیت تا ثلث آن نیازی به رضایت و قبول توسط ورثه متوفی ندارد، اما اگر بیشتر از یک سوم باشد، برای اینکه اجرا شود ورثه باید به آن رضایت داشته باشند و به اصطلاح آن را تنفیذ کنند. در صورتی که وصیت به نفع یکی از ورثه باشد، علاوه بر آنچه که به موجب وصیت به این شخص تعلق می‌گیرد، در ارث نیز سهیم خواهد بود و وصیت باعث محروم ماندن از ارث نخواهد شد، به عنوان مثال در موردی که ورثه‌ شخص فوت شده تنها دو فرزند پسر باشند و متوفی از دارایی‌اش که ۱۵۰ میلیون بوده یک سوم  ۵۰ میلیون را به نفع یکی از پسرانش وصیت کرده باشد، این پسر علاوه بر اینکه ۵۰ میلیون بابت وصیت دریافت می‌کند، به موجب ارث نیز سهم می‌برد. از نکات حقوقی مهم این است که وصیت در صورتی اجرا می‌شود که ابتدا هزینه‌های کفن و دفن و سپس بدهی‌های متوفی پرداخت شود و اگر مالی باقی بود به وصیت عمل می‌شود.

وصیت اموال

وصیت بیشتر از ثلث اموال

اگرچه وصیت کننده می‌تواند تمامی اموال و دارایی‌هایش را برای بعد از فوت وصیت کند، اما این ورثه هستند که باید وصیت بیشتر از ثلث را قبول کنند. در واقع، زمانی‌که متوفی بیشتر از ثلث اموال خود را وصیت کرده باشد ورثه می‌توانند این وصیت را قبول یا رد کنند که این امر برای رعایت حقوق ورثه است. اگر ورثه وصیت بیشتر از یک سوم را رد کنند، تنها تا همان میزان یک سوم به وصیت عمل می‌شود؛ اما اگر قبول کنند وصیت اجرا خواهد شد.

اگر تعدادی از ورثه، وصیت بیشتر از ثلث را رد کنند ولی تعدادی از ورثه آن را قبول کنند، در این صورت مقدار بیش از ثلث فقط از سهم الارث کسانی که آن را پذیرفته اند، کسر خواهد شد. آنچه گفته شد در خصوص همه وصیت‌نامه‌ها باید رعایت شود به این معنی که اگر فردی وصیت نامه رسمی تنظیم کرد، به موجب این وصیت‌نامه هم نمی‌تواند بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کند، در غیر این صورت، به اجازه ورثه نیاز دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه ساحل کاپوچینو به مجله گردشگری دلتا مراجعه کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۰۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۰۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۳۹۹ در ۶:۵۰ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۳۹۹ در ۵:۳۰ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۰:۳۲ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۳۹۹ در ۸:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …