مزاحمت برای بانوان چه مجازاتی در پی دارد؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون‌گذار با وضع قانون جرم مزاحمت برای بانوان در اماکن عمومی آن را به عنوان یکی از مصادیق جرائم علیه آزادی روان‌ اشخاص، بطور مستقل در قوانین جزایی شناخته و جرم‌انگاری کرده است.  
مزاحمت برای بانوان

به وجود آوردن مزاحمت برای بانوان جزو مصادیق بر علیه آزادی روح و روان اشخاص و امنیت افراد به حساب می‌آید. هدف اصلی قانون‌گذاری در رابطه با مزاحمت بانوان برقرار کردن حفظ نظم در جامعه، رعایت کرامت و ایجاد امنیت برای آن‌ها است. جرم انگاری برای ایجاد کردن مزاحمت بانوان به منظور پیش‌گیری از تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی آن‌ها است. آزادی روح و همین‌طور روان مانند آزادی جسم، جزو پر اهمیت‌ترین آزادی‌های فردی به حساب می‌آید و ایجاد مزاحمت برای بانوان مجازات بسیار سنگینی را دربر دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم مزاحمت برای بانوان می‌پردازیم.

 مصادیق جرم مزاحمت 

استفاده کردن از گفتار و برخوردهای به دور از شخصیت و یا به اصطلاح متلک گفتن و به کارگیری ناسزا جزو اعمالی است که موجب ایجاد تهدید برای امنیت بانوان می‌شود. بستن راه عبور بانوان و برخی اوقات لمس کردن نامشروع، تعقیب کردن بانوان و یا به کارگیری آزار کلامی، ایجاد اختلال در آرامش، لطمه زدن به منزلت بانوان نیز جزو مصادیق مزاحمت برای بانوان محسوب می‌شود.

مجازات جرم مزاحمت برای بانوان

بنا به ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، شخصی که در اماکن عمومی یا معابر، با حرکات مخالف شئونات اسلامی مزاحم بانوان و مسبب توهین به کودکان و زنان شود، به مجازات ۲ تا ۶ ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد‌ شد.

اماکن عمومی مکانی است که جهت رفت و آمد اشخاص در ساعاتی از شبانه روز آماده باشد و این اماکن عمومی محل وقوع جرم مزاحمت برای بانوان در نظر گرفته می‌شود که شامل کوچه، خیابان، میادین، اتوبان‌های داخل و خارج شهر، ادارات دولتی و خصوصی، بازار، نمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، وسایل نقلیه عمومی و … است.

قرار دادن این ماده نشان‌گر اهمیت و توجه قانون به محفوظ ماندن حقوق فردی و اجتماعی افراد است. اشخاصی که مورد مزاحمت واقع شده‌اند می‌توانند با رجوع کردن به دستگاه‌های قضایی و اثبات کردن آن، شکایت را در رابطه با مزاحمت تنظیم کنند که با متخلفان برخورد شدیدی خواهد شد.

البته باید به این نکته توجه داشت که مکان ایجاد مزاحمت دارای اهمیت است و زمانی مورد قبول واقع می‌شود که این مزاحمت‌ در مکان‌های عمومی و یا معابر اتفاق بیفتد پس اگر در مکان‌های عمومی اتفاق نیفتد مورد قبول واقع نخواهد شد.

جرم مزاحمت برای بانوان

چگونگی شکایت خانم‌ها از مزاحمت

بانوی معترض می‌تواند به کلانتری رفته و با تشکیل پرونده و تکمیل آن، رسیدگی به شکایت وارده را درخواست کند. این پرونده در کلانتری پس از تکمیل شدن به دادسرا ارسال می‌شود.

در دادسرای مربوطه تحقیقات لازمه در رابطه با پرونده انجام می‌شود سپس به شعب بازپرسی ارسال می‌شود و در نهایت بازپرس با مشاهده محتویات داخل پرونده وقتی را برای حضور متهم در دادسرا و تحقیق از وی در نظر می‌گیرد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چه زنانی بلافاصله بعد از طلاق می‌توانند ازدواج کنند؟ را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ شهریور ۱۴۰۰ در ۴:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

  4. خالد

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۶ ب٫ظ

    خدارا شکر که چنین قانونی هست ولی بدبختیش اینجاست که کسی نمی دونه، مزاحمت که توی ایران خیلی زیاد شده بنظرم مردم هم باید در این زمینه دخالت کنند

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۱۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۲ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …