مزایای تنظیم وصیت نامه

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تنظیم کردن یک وصیت نامه به شیوه صحیح و قانونی سبب می‌شود تا تکلیف بسیاری از امور مربوط به بعد از فوت شخص از جمله بدهی های وی و انجام امور مد نظر وی تعیین شده و برای ورثه نیز مشکلی ایجاد نشود.
مزایا تنظیم وصیت نامه

یکی از راه‌های انتقال اموال به انسان ارث یا وصیت است. بسیاری از دعاوی مطروحه در دادگاه‌ها در مورد ارث و ورثه است که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. در این نوشتار از مجله دلتا به مزایا تنظیم وصیت نامه می‌پردازیم.

مزایا تنظیم وصیت نامه

تنظیم وصیت نامه مزایا فراوانی دارد که در خصوص انواع وصیت اعم از وصیت عهدی و وصیت تملیکی متفاوت است. در واقع با تنظیم کردن وصیت نامه تملیکی، متوفی می‌تواند تکلیف برخی از اموال و دارایی‌های خود را مشخص کرده و به میزان یک سوم کل اموال و دارایی‌های خود را به دیگری ببخشد که البته عمل کردن به آن توسط ورثه واجب است. گاهی وصیت نامه شامل وصیت عهدی است؛ یعنی شخص متوفی انجام امر یا اموری را به عهده دیگری می‌گذارد که آن امور را انجام بدهد؛ مثل اینکه متوفی به کسی بدهی دارد و دیگری را مسئول می‌کند تا از اموال به جای مانده، بدهی‌ها را بپردازد و یا اینکه وصیت می‌کند شخصی مسئول نگهداری و مراقبت از فرزندانش باشد که این نوع وصیت نامه تحت عنوان وصایت نیز نام‌گذاری شده است.

انواع وصیت نامه

بر اساس مواد قانون مدنی و قانون امور حسبی چهار نوع از وصیت نامه را می‌توان باز شناخت که هر یک از آن‌ها، احکام خاص خود را دارا هستند. انواع وصیت‌نامه عبارتند از:

  • وصیت نامه عادی، وصیت نامه دست نویس یا وصیت خود نوشت به وصیت نامه‌ای گفته می‌شود که شخص وصیت کننده آن را با خط خود تنظیم کرده و امضا و تاریخ وصیت را نیز در وصیت نامه درج کند
  • وصیت نامه رسمی، در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و اعتباری همچون سایر اسناد رسمی خواهد داشت
  • وصیت نامه سری،یکی دیگر از انواع وصیت نامه است که پس از تنظیم، به صورت لاک و مهر شده در محل‌های مشخصی به امانت گذاشته می‌شود؛ هر چند تنظیم این نوع وصیت نامه امروزه کاربرد چندانی ندارد

نحوه عمل کردن به وصیت نامه

عمل کردن به وصیت نامه و اجرا آن به لحاظ شرعی، امری واجب است؛ بنابراین، بازماندگان متوفی ملزم هستند که نیات و خواسته‌های متوفی که در ضمن وصیت نامه درج شده است را به اجرا در آورند. با این حال بهتر است که ضمن وصیت نامه، تکالیف سخت و فراتر از طاقت برای آنان تعیین نشده باشد. علاوه بر این ، ذکر این نکته در خصوص عمل کردن به وصیت نامه ضروری است که هر فرد تنها به میزان یک سوم از اموال و دارایی خود را می‌تواند وصیت کند؛ چرا که وصیت مازاد بر یک سوم یا ثلث ترکه، نافذ نیست. زمانی که متوفی وصیتی کرده است که از یک سوم اموال و دارایی وی بیشتر شده، ورثه متوفی این حق را دارند که از عمل کردن و اجرای آن مقدار از وصیت که بیشتر از ثلث شده است، خودداری کرده و تنها همان یک سوم را اجرا کند، البته می‌توانند به وصیت بیشتر از یک سوم نیز عمل کرده و تمامی مورد وصیت شده را به اجرا درآورند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر فحاشی چه مجازاتی در پی دارد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. حسین خضری

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۲۸ ق٫ظ

    سلام حسین خضری از لامدد فارسح. ما تا امروز چهل سال ده هکتار تصرف کردن سند امور اراضی دارم. اوکی هست

    پاسخ

    • مازیار

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۲۵ ب٫ظ

      کی تصرف کرده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …