گوشت یا سویا؟ کدام بهتر است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه سویا و گوشت هر دو از لحاظ پروتئین‌های رژیمی غنی هستند، اما تفاوت‌های عمده‌ای از نظر محتوای تغذیه‌ای دارند. به همین دلیل بهتر است به طور جامع مقایسه و گوشت با سویا را در نظر داشته باشید.
مقایسه گوشت با سویا

گوشت یا سویا؟!

پروتئین‌های سویا و گوشت، هر دو با کیفیت بالا و کامل هستند، زیرا حاوی تمام اسیدآمینه‌های ضروری هستند. با این حال، بعضی از مواد مغذی را سویا ندارد و بعضی دیگر را گوشت. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به مقایسه گوشت با سویا می‌پردازم.

مقایسه پروتئین گوشت با سویا

اگر چه هر دو منابع غنی پروتئین رژیمی هستند، اما گوشت داری مقدار بیشتر پروتئین در هر گرم می‌باشد.

۸۵ گرم گوشت گاو که ۹۵ درصد ماهیچه خالص است، ۲۵ گرم پروتئین رژیم غذایی را فراهم می‌کند، در حالی که سهم ۸۵ گرم  سویا حاوی ۱۳ گرم پروتئین است و یک و نیم فنجان دانه سویا ۱۶.۵ گرم پروتئین رژیمی را در خود دارد.

پروتئین سویا

کربوهیدرات و فیبر سویا و گوشت

درحالی که گوشت بدون کربوهیدرات و فیبر است، اغلب محصولات سویا حاوی کربوهیدرات هستند که شامل فیبر رژیمی می‌شود.

مقایسه سویا با گوشت از نظر محتوای چربی

درحالی که چربی موجود در گوشت عمدتاً چربی اشباع ناسالم است که در صورت مصرف بیش از حد به کلسترول خون بالا و بیماری‌های قلبی دامن می‌زند، اغلب چربی رژیمی در سویا برای قلب ضرری ندارد و چربی اشباع نشده است و شامل اسیدهای چرب ضروری امگا۳ می‌شود.

جایگزینی چربی اشباع با چربی‌های سالم‌تر غیر اشباع به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

پروتئین گوشت

اگر در معرض کلسترول خون بالا یا بیماری قلبی هستید، از گوشت‌های حاوی چربی زیاد بگذرید و گوشت‌های بسیار خالص یا پروتئین‌های سویا را انتخاب‌کنید.

یک مطالعه نشان داده است، پروتئین سویا، زمانی که با پروتئین گوشت جایگزین شود، باعث کاهش ۱۴درصدی سطح کلسترول پلاسما بعد از دو هفته و ۲۱ درصد کاهش بعد از سه هفته می‌شود.

پروتئین‌های قدرتمند

بزرگسالان حداقل ۸ گرم پروتئین به ازای هر ۱۰ کیلوگیرم وزن‌شان نیاز دارند، طبق انستیتو پزشکی. گوشت یک پروتئین کامل‌است، به این معنی که تمام اسیدآمینه‌های ضروری را به بدن می‌رساند.

کربوهیدارت گوشت

یک گیاه خوار باید رژیم متنوعی داشته باشد که دانه‌ها، آجیل‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و بسته به نوع گیاه خواری، احتمالا تخم‌مرغ و لبنیات را در خود جای دهد تا مقدار مناسبی از اسیدآمینه‌ها را دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…