افزایش ۱۲ درصدی سرمایه‎گذاری در بخش ساختمان

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

افزایش ۱۲ در صدی سرمایه‎گذاری ساختمانی بخش خصوصی در سال ۹۶، اقدام مثبت سازنده ها برای سرمایه‎گذاری در بخش مسکن

ارزیابی می‎شود.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این مطلب گفت : بر اساس آمارهای جدید بانک مرکزی، همان طور که انتظار می‎رفت پارسال فعالیت های ساختمانی بخش خصوصی رشد مثبت داشت و سرمایه‎گذاری در این بخش، در ۹ ماه سال ۹۶ رقمی معادل ۱۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۵ افزایش داشته است .

سرمایه‎گذاری ساختمانی

به گزارش مجله دلتا به نقل ازاقتصادآنلاین، علی چگینی افزود: با رشد نسبی در میزان صدور پروانه‎های ساختمان در مناطق شهری کشور و همچنین رشد مثبت ارزش افزوده بخش ساختمان در سال ۹۶، مشخص شد فعالیت‎های ساختمانی نیز به تبعیت از معاملات خرید و فروش مسکن در شهرها، از رکود خارج شده است.

با این حال اکنون، میزان سرمایه‎گذاری صورت گرفته بخش خصوصی در ساخت‎و‎سازهای مسکونی و غیرمسکونی در سال گذشته، نشانه‎ی دیگری در تایید رونق بخش ساختمان محسوب می‎شود.

به گفته وی، پارسال ارزش افزوده بخش ساختمان بعد از آخرین سقوط در فصل بهار، در سه فصل بعد از آن، در مسیر رشد مثبت قرار گرفت و طی سال ۹۶، رقمی معادل ۱.۲ درصد رشد کرد. بخش ساختمان در سال های ۹۴ و ۹۵ تحت تاثیر رکود سنگین حاکم بر این بخش، به ترتیب با رشد منفی ۱۳ و ۱۷ درصد روبه رو شده بود.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن با تشریح ترکیب سرمایه‎گذاری در بخش ساخت‎و‎ساز در ۹ ماه پارسال،‌ افزود: در مجموع سه فصل اول پارسال بخش خصوصی، ۵۵ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان در ساخت‎و‎سازهای شهری سرمایه‎گذاری کرده است که از این رقم، ۱۴ هزار میلیارد تومان برای ساخت‎و‎سازهای جدید ، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه ‎های در حال ساخت و ۹ هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل ساختمان های نیمه کاره هزینه شده است .

علی چگنی، علت رشد ۵۱ درصدی سرمایه‎گذاری در ساخت‎و‎ساز در حوزه تکمیل پروژه های نیمه کاره در شهرهای کشور را واکنش سازنده ها به رونق معاملات مسکن سال ۹۶ ارزیابی کرد و گفت: معمولاً زمانی که بازار خرید و فروش مسکن به حرکت در می‎آید، سازنده ها برای فروش بیشتر ترغیب می‎شوند و در نتیجه پروژه های نیمه ‎کاره خود را که در زمان رکود به تکمیل آن مایل نبودند با سرعتی قابل توجه شروع به تکمیل آن می‎کنند.

وی افزود: ۴۲ درصد از سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در ۹ ماه پارسال در حوزه ساخت‎و‎ساز، در سه استان تهران، اصفهان و فارس صورت گرفته است و میزان سرمایه‎گذاری ساختمانی در استان تهران ۲۷.۵ درصد افزایش  نشان می‎دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…