چگونه قفسه‌های کتابخانه را بچینیم؟

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بی‌شک افراد بسیاری هستند که به داشتن یک کتابخانه بزرگ یا دست‌کم چند قفسه برای نگهداری کتاب‌های خود علاقه دارند.
تزیین قفسه‌ کتابخانه

تزیین قفسه‌های کتابخانه

امروزه قفسه کتاب و کتابخانه رفته رفته به یک عنصر دکوراتیو تبدیل می‌شود که از گوشه‌ها و قسمت‌های دور افتاده به بخش‌های اصلی دکوراسیون داخلی منتقل شده‌اند. در نتیجه دیگر تنها داشتن یک کتابخانه اهمیت ندارد و بسیاری به دنبال راه‌هایی برای تزیین قفسه‌ کتابخانه هستیم. این موضوع سبب شده تا در این نوشتار از مجله دلتا چند راه‌حل ساده و کم‌خرج را برای زیباتر کردن قفسه‌های کتاب به شما ارائه دهیم.

نورپردازی قفسه‌های کتابخانه

مشخصاً منظور از نورپردازی گذاشتن یک چراغ مطالعه در اتاق نیست. هنگامی ‌که از نورپردازی در کتابخانه صحبت می‌کنیم منظور نوری است که موجب روشنایی قفسه‌های کتاب می‌شوند. در واقع این نور موجب می‌شود تا بدون اضافه کردن المان دیگری از کتاب‌های خود به‌عنوان عناصر دکوراتیو استفاده کنید. نورپردازی این امکان را می‌دهد تا کتاب‌هایی که ارزش بیشتری دارند را به‌صورت یک نقطه کانونی درآورید.

نورپردازی کتابخانه

 

تزیینات جانبی در قفسه‌های کتابخانه

گاهی تنها چینش کتاب‌ها در کنار یکدیگر موجب زیبایی کتابخانه نمی‌شود. در این مواقع بهتر است تعدادی از قفسه‌ها را خالی کنید و در آنها قاب عکس، جعبه‌های دکوراتیو یا سایر اشیا تزیینی کوچک قرار دهید. برای این کار بهتر است ترکیبی از لوازمی با خطوط صاف (کتاب، گلدان مربعی، جعبه و …) و فرم کروی نظیر انواع گلدان و گوی استفاده کنید.

تزیین کتابخانه

کلکسیونی در دل کتابخانه

یکی دیگر از ایده‌هایی که برای تزیین کتابخانه مطرح می‌شود ترکیب یک کلکسیون با کتاب‌ها است. ممکن است شما یک کلکسیون از ظروف سفالی کوچک داشته باشید. تنها کافی است تعدادی از قفسه‌های کتابخانه را خالی کنید و این ظروف را در آنها بچینید. با توجه به اینکه شما از تعداد زیادی ظرف سفالی مشابه (یا هر المان دکوراتیو دیگری نظیر ماشین‌های کوچک) استفاده می‌کنید نه‌تنها نظم و یکپارچگی کتابخانه از بین نمی‌رود بلکه یک جلوه بصری منحصر به فرد نیز به آن می‌بخشید.

کتابخانه

نصب آثار هنری روی کتابخانه

می‌توانید آثار هنری مختلف نظیر قاب عکس‌های بزرگ را در قسمت‌های کناری یا میانی کتابخانه خود آویزان کنید. شاید تصور کنید که این کار دسترسی به برخی کتاب‌ها را مشکل می‌کند اما در نظر بگیرید که برخی از لوازمی که در کتابخانه قرار می‌دهیم نظیر کتاب‌های جیبی، لوح‌های فشرده یا اسناد و مدارک نه تناسبی با سایر کتاب‌ها دارند و نه به دلیل اهمیت می‌توان آنها را به انباری یا کمدها منتقل کرد. در این مواقع، قاب عکس‌های بزرگ می‌توانند پوششی مناسب باشند تا کتابخانه زیبا به نظر برسد و بیشترین کارایی را داشته باشد.

چیدمان کتابخانه

چینش متفاوت کتاب‌ها

گاهی تنها چینش متفاوت کتاب‌ها موجب زیبایی و تمایز کتابخانه می‌شود. لزومی ندارد همه کتاب‌ها به صورت عمودی در کتابخانه قرار گیرند. می‌توانید برخی از آن‌ها را به صورت افقی، برخی را به صورت عمودی یا حتی اریب قرار دهید.

 

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “ایده‌هایی برای کتابخانه دیواری” را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ مهر ۱۳۹۹ در ۲:۳۹ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۶ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…