شهرهای گمشده زیر آب

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تعداد زیادی از شهرها وجود دارند که امروزه در زیر آب مدفون شده‌اند و فقط نامی از آنها در تاریخ مانده است.
شهرهای گمشده

معروفترین شهرهای زیر آب

همیشه دنیای زیر آب و هر آنچه در آن است برای انسان‌ها اسرارآمیز بوده است. شهرهای گمشده در دنیا در زیر آب وجود دارند که در شرایط خیلی عجیبی کشف شده‌اند. تمدن‌های کهن و پیشرفته که در زیر آب می‌زیسته‌اند و دانشمندان اصلا انتظار مواجه شدن با چنین تمدن‌های پیشرفته را نداشته‌اند. در این نوشتار از مجله دلتا تعدادی از معروفترین شهرهای زیرآب معرفی می‌شوند که در مکان‌های اسرارآمیز و غیر قابل پیش بینی کشف شده‌اند.

بنای Yonaguni

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند با هم به توافق برسند که بنای Yonaguni ساخته دست بشر است یا یک مجموعه پیچیده است که توسط  طبیعت بوجود آمده است. آنها می‌گویند اگر این بنای سنگی عظیم، یادگاری از تمدن‌های گذشته باشد، توسط انسان‌های پیچیده و بسیار پیشرفته‌ای ساخته شده است که در ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده‌اند که این موضوع کمی غیر عادی است.

شهرهای گمشده زیر آب

خرابه‌های این بنا در سال ۱۹۸۶، توسط غواصان در نزدیکی جزیره Yonaguni Jima در ژاپن کشف شد. دانشمندان بر این باورند که این شهر ۲۰۰۰ سال پیش در اثر زلزله غرق شده و به زیرآب فرو رفته است. دلایلی که دانشمندان این سازه را به انسان‌ها ربط می‌دهند، وجود زوایای خاص در معماری این بنا، وجود راه پله و پتانسیل‌های فرهنگی و نمادهایی از انسان‌ها و حیوان‌ها در نمای بنا است.

کاخ کلئوپاترا (Cleopatra’s Palace)

کلئوپاترا نام آخرین فرعون مصر بوده که در حدود ۲ دهه روی شهر الکساندریا فرمانروایی کرده است. البته در طی زلزله این مکان ۱۴ قرن پیش زیر آب محو شد. در سال ۱۹۹۶ کاخ کلئوپاترا توسط یک تیم غواصی دوباره کشف شد و علاه بر این مقادیر بسیار زیادی از وسایل ساخت انسان هم در اطراف آن پیدا شد که شامل مجسمه سلطنتی، جواهرات بی‌مانند، سکه و اشیا باارزش دیگر است.

شهر زیر آب

پاولوپتری (Pavlopetri)

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای غرق شده دنیا، پاولوپتری است که در اعماق دریای مدیترانه و در نزدیکی یونان قرار دارد و قدمت آن به ۵۰۰۰ سال پیش تخمین زده شده است. بعضی از افراد بر این عقیده‌اند که این شهر، شهر گمشده اسطوره آتلانتیس است چرا که اولین شهر زیر آبی است که از افسانه‌اش قدیمی‌تر است. این شهر در سال ۱۹۶۷ توسط نیکولاس فلمینگ و تیم باستان شناسی‌ از دانشگاه کمبریج کشف شد و یافته‌های آنها به عنوان بزرگترین یافته‌های عصر برنز شناخته می‌شود.

پاولوپتری به اندازه‌ای منحصر بفرد است که حتی تمام خیابان‌ها، کوچه‌ها، ساختمان‌ها، حیاط‌ها، گورستان‌ها و حتی مکان‌های مذهبی آن تماما مشخص و واضح است.

تمدن های زیر آب

شهر شیر (Lion City)

وقتی یک شهر به طور عمد غرق می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود، باید چه کرد؟ در چین شهری به نام Shicheng وجود دارد که به «آتلانتیس شرق» مشهور است. این شهر بصورت عمدی و به دست دولت در سال ۱۹۵۹ غرق شد و تا سال ۲۰۰۱ بدست فراموشی سپرده شد. معماری خانه‌های این شهر از خاندان‌های MING و QING که ۶۰۰ سال پیش بر آنجا حکومت می‌کرده‌اند گرفته شده و حالا این شهر غرق شده به یک بهشت واقعی برای توریست‌های ماجراجو تبدیل شده است.

شهرهای زیر آب رفته

 

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “شهر گمشده اینکاها” را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۵ مهر ۱۳۹۹ در ۵:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…