سرقت اینترنتی از حساب بانکی افراد چه مجازاتی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای برای برداشت پول از حساب دیگری از طریق اینترنت، مجازات مشخص شده است.
مجازات جرم سرقت اینترنتی

جرم سرقت، جرم تازه و جدیدی نیست و همیشه مردم با آن درگیر بوده‌اند. اگرچه در گذشته هم سارقان برای ارتکاب جرم نقشه می‌کشیدند و با طرح و برنامه اقدام به انجام این عمل مجرمانه می‌کردند، امروزه جرم سرقت شکل بسیار پیچیده و تازه‌ای به خود گرفته‌است که حوزه جدیدی را در علم جرم شناسی بوجود آورده است. یکی از این موارد جدید سرقت اینترنتی است که برای شکل‌گیری باید دارای سه عنصر باشد. در این نوشتار از مجله دلتا  به بررسی عنصر روانی، عنصر مادی و عنصر قانونی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری و مجازات آن می‌پردازیم.

عنصر روانی

عنصر روانی جرم سرقت اینترنتی این است که فرد مرتکب به این موضوع که دارد مالی را بدون اینکه حقی در آن داشته باشد از دیگری می‌رباید، آگاه باشد و همراه با سوء‌نیت از حساب دیگری دزدی کند. گاهی پیش می‌آید که اگرچه مرتکب، تمام اقدامات لازم را برای عمل مجرمانه سرقت اینترنتی از حساب دیگری را انجام می‌دهد، اما موفق به انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگری یا حساب خودش نمی‌شود، به عنوان مثال حساب بانکی قبل‌تر توسط بانک مسدود شده‌باشد، در اینجا با اینکه قصد انجام عمل مجرمانه را داشته است اما چون موفق نشده‌، جرم دزدی از حساب دیگری رخ نداده است.

عنصر مادی

عنصر مادی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری این است که مرتکب ابتدا به صورت غیر مجاز به اطلاعات حساب بانکی فرد دسترسی پیدا کند و با استفاده از این اطلاعات و بدست آوردن رمز دوم حساب بانکی اقدام به برداشت وجه از حساب بانکی فرد دیگر کند.

مجازات سرقت اینترنتی

عنصر قانونی یا مجازات جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری

عنصر قانونی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای مشخص شده است؛ یعنی برای این عمل برداشت پول از حساب دیگری از طریق اینترنت، مجازات مشخص شده است. مجازات سرقت اینترنتی از حساب دیگری طبق این ماده از قرار زیر است:

  • هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بنابراین مجازات جرم سرقت از حساب دیگری این است که مرتکب باید هم وجهی را که از طریق اینترنت سرقت کرده‌است را به فرد پس بدهد و هم به حبس از یک تا پنج سال یا جریمه نقدی از از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال محکوم خواهد‌شد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر موارد صدور چک سفید امضا را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ مهر ۱۳۹۹ در ۹:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …