نحوه شکایت به پلیس فتا

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پلیس فتا، پلیس امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور (فتا) است که در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از مرجع‌های رسمی برای برخورد با جرایم کامپیوتری و فضای سایبری تشکیل شده است.
شکایت به پلیس فتا

در چند سال اخیر شاهد رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی بوده ایم که به همان میزان جرم و تخلف هم در این فضاها بیشتر صورت گرفته است. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات که به اختصار آن را پلیس فتا می‌نامند، مسئول رسیدگی به این جرایم است. شما به عنوان یک کاربر فضای سایبری چنانچه به دنبال طرح شکایت به پلیس فتا هستید، می‌توانید از دو راه آسان برای طرح شکایت خود اقدام کنید. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه شکایت به پلیس فتا می‌پردازیم.

طرح شکایت به پلیس فتا چگونه است؟

بهترین و قانونی‌ترین راه برای ارائه شکایت، مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای است. این دادسرا وظیفه دارد جرایمی که در فضای سایبری رخ داده را پیگیری کرده و حقوق شاکیان را به آنها بازگرداند. به طورکلی هرنوع فعالیت غیرقانونی و شکستن حریم خصوصی افراد در فضای سایبری را جرایم اینترنتی می دانند.

جرایم اینترنتی مورد پیگیری پلیس فتا

جرایم مورد پیگیری پلیس فتا به شرح زیر است:

  • دسترسی غیر مجاز
  • برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص
  • شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی
  • سرقت و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی
  • هتک حیثیت و نشر اکاذیب
  • استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی
  • تولید و آموزش بدافزار‌ها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران از جمله موضوعاتی است که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می‌‌گیرد.

شکایت به پلیس فتا

نحوه ارائه شکایت

  • راه اول: بهترین و قانونی‌ ترین راه برای ارائه شکایت، مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌‌ای است. این دادسرا وظیفه دارد، جرایمی که در فضای سایبر رخ داده را پیگیری کرده و حقوق شاکیان را به آنها بازگرداند. نحوه شکایت به پلیس فتا اینگونه است که پس از مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای، پرونده تشکیل می‌ شود و رسیدگی به آن طبق روال قانونی به جریان می‌ افتد. دادسرا نیز بر حسب حساسیت پرونده و بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. در روند پیگیری پرونده هم ۲ امکان وجود دارد:
  1. اول اینکه ممکن است همان ابتدا شما به شخص یا اشخاص خاصی مظنون باشید؛ در این حالت، قاضی در جریان پیگیری پرونده آن‌ها را به دادگاه احضار می‌‌کند تا پاسخگوی شکایت باشند.
  2. در حالت دوم نیز ممکن است که شما ندانید جرم توسط چه کسانی رخ داده است؛ در این حالت هم بررسی‌های تخصصی پلیس می‌تواند گره گشای پرونده باشد.
  • راه دوم: یک راه دیگر هم برای ارائه شکایت وجود دارد که راحت‌تر به نظر می‌رسد. نحوه شکایت به پلیس فتا اینگونه است که اگر جرمی علیه شما در فضای مجازی اتفاق افتاد می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه و روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید. در این بخش، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت شما به ثبت می‌رسد و پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد. برای اطلاع از نشانی مراکز پلیس فتا یا دادسراهای پلیس رایانه‌ای هم می‌توانید به همین سایت مراجعه کنید.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر موارد صدور چک سفید امضا را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …