مجازات توهین به کارمند دولت

۱۰
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
توهین در حقوق جزا به معنی کوچک کردن و خوار شمردن و ضعیف کردن شخصی دیگر است.
توهین به کارمند دولت

توهین به کارکنان دولت از جمله‌ مواردی است که قانون‌گذار همواره برای حفظ حریم کارکنان دولت و عدم تعدی به آن‌ها در این زمینه قانون‌گذاری کرده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات توهین به کارمند دولت می‌پردازیم.

توهین به کارمند دولت

بنا به ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس با توجه به سمت، به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌ نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و‌ شهرداری‌ها، در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند، به حبس و یا شلاق و یا جزای نقدی محکوم می‌شود.

 

مجازات توهین به کارمند دولت

طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، هرکس به کارمندان دولتی توهین کند؛ به جزای نقدی یا شلاق یا مجازات حبس، محکوم می‌شود. البته زمان اهانت به کارمند، تعیین کننده است. کارمند باید در محل کارش حضور داشته باشد یا اینکه او در ماموریتی باشد که به نحوی در ارتباط با شغلش باشد و به او توهین شود.

در این موارد، عمل صورت گرفته مشمول ماده ۶۰۹ قانون مجازات خواهد بود؛ در غیر این‌صورت توهین عادی محسوب می‌شود؛ که طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات آن جزای نقدی و شلاق است.

نفس توهین حتما نباید به صورت لفظ باشد؛ بلکه مواردی نظیر حرکات دست و حتی هل دادن کارمند دولت یا توجه نکردن به دستورات و عدم رعایت یک‌ سری مقررات، از مصادیق توهین است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا اثبات جرم از طریق پیامک ممکن است؟  را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۰ ب٫ظ

    اگر مورد توهین قرار بگیره چی یعنی ارباب روجوع

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۱۹ ق٫ظ

    با سلام اگر کسی به کارمند دولت تهمت مالی بزندولی بعد معلوم شود حق با کارمندان است و تهمت بی مورد است آنکارمندچگونه میتواندازآن فردی که تهمت به کارمندزده است شکایت کند

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۳۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

    بسیار عال

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۹ ق٫ظ

      کاربر گرامی و فرهیخته مجله دلتا، از اینکه با ما همراهید سپاس گزاریم و برایتان یک دنیا شادی و سلامتی را از خدای مهربان آرزو می کنیم.

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۸:۳۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۸:۲۲ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۳:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …