تابوت‌دان‌های ۲۵۰۰ ساله در سقاره مصر

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باستان‌شناسان مصری موفق شدند تابوت‌‌دان‌های ۲۵۰۰ ساله‌ای در گورستان سقاره مصر در نزدیکی قاهره کشف کنند که احتمالا هزاران سال دست‌نخورده باقی مانده‌اند.
سقاره مصر

باستان‌شناسان ۲۷ تابوت‌دان با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال در گورستان باستانی سقاره مصر کشف کردند. این تابوت‌دان‌ها در چاهی ‌تازه‌کشف‌شده در سقاره در جنوب قاهره، پایتخت مصر، پیدا شدند. به‌گفته‌ی مقام‌های وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر، پیش‌از‌این در اوایل سپتامبر، ۱۳ تابوت کشف شده بود و حال ۱۴ تابوت دیگر نیز به کشفیات پیشین اضافه شده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این کشف دانشمندان بخوانید.

کارشناسان می‌گویند کشف اخیر در نوع خود یکی از کشفیات بزرگ‌ باستان‌شناسی است. در تصاویر منتشرشده، تابوت‌های چوبی رنگارنگ با تزیینات دیدنی و دست‌نخورده به‌همراه سایر مصنوعات و آثار باستانی کوچک دیده می‌شود. سقاره محوطه‌ای بزرگ و باستانی برای به خاک سپاری مردگان در مصر باستان بوده‌است و درگذشتگان پایتخت، ممفیس، در آن به خاک سپرده می‌شدند. این مکان بیش از ۳،۰۰۰ سال به‌عنوان گورستان استفاده می‌شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز جای دارد. وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این تابوت‌ها کاملا مُهر‌و‌موم‌شده بوده و از زمان دفن، باز نشده‌اند.

تابوت ساقره مصر

همچنین در این بیانیه، آمده است که خالد العنانی، وزیر ابنیه و آثار باستانی، در ابتدا اعلام اخبار کشف را به‌تعویق انداخته تا خود شخصا از محل حفاری بازدید و از باستان‌شناسان و کادر همراه بابت کار دشوار در عمق ۱۱ متری زمین تشکر کند. حفاری در محل کشف همچنان ادامه دارد و باستان‌شناسان می‌کوشند جزئیات بیشتری از منشأ تابوت‌ها به‌دست آورند. همچنین، وزارت ابنیه و آثار باستانی مصر اعلام کرده است که در کنفرانس خبریِ روزهای آتی که به‌مناسبت این کشف بزرگ برگزار می‌شود، اطلاعات بیشتری درباره‌ی آثار کشف‌شده در اختیار عموم قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: باستان‌شناسان در عربستان موفق به کشف چندین ردپای انسان شده‌اند که مربوط به ۱۲۰ هزار سال پیش می‌شود و احتمالا قدیمی‌ترین شواهد برای حضور انسان خردمند در این منطقه باشد. ادامه این مطلب را در مقاله «ردپای ۱۲۰ هزار ساله انسان خردمند در عربستان» بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ مهر ۱۳۹۹ در ۴:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…