امکان شکایت از کارگزاری بورس وجود دارد؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرمایه‌گذاری در بازار بورس، امروزه تبدیل به یکی از مفاهیم و شاخص‌های مهم اقتصاد شده و سرمایه‌های خرد و کلان فراوانی را به خود جلب کرده است.
نحوه شکایت از کارگزاری بورس

 بازار بورس در تمامی کشورها فعال بوده و هرچه اقتصاد کشوری فعال‌تر و حضور شرکت‌های خصوصی و دولتی در آن پویاتر باشد، بازار بورس نیز طبیعتا دارای پویایی بیشتری بوده و به رشد شاخص اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد. گاه در فرآیند معاملات بورس اختلافاتی میان خریدار و فروشنده حاصل می‌شود که پیگیری‌های قانونی را به‌دنبال خواهد‌داشت. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پیگیری قانونی و نحوه شکایت از کارگزاری بورس می‌پردازیم.

مرجع شکایت از معاملات بورس 

در فرآیند معاملات بورس بین خریدار و فروشنده، شکل‌گیری اختلافات اجتناب‌ناپذیر است. بنا به ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار: کلیه اختلافات بین فعالین بازار سرمایه که ناشی از فعالیت حرفه‌ای آن‌ها باشد، می‌بایست ابتدا در کمیته سازش کانون‌ها مطرح و در صورت عدم سازش، در هیات داوری موضوع آن قانون رسیدگی شود، ضمنا آرای صادر شده از سوی هیات داوری قطعی و لازم‌الاجرا بوده و اجرای آن به عهده اداره‌ها و دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک است. بر اساس این ماده و همچنین ماده ۱۵ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، رسیدگی به دعاوی سود سهام در صلاحیت کمیته سازش کانون کارگزاران و سپس هیات داوری سازمان بورس است، بنابراین راه ورود به فرآیند رسیدگی به اکثر اختلافات در بازار سرمایه و صدور آرای قطعی و لازم‌الاجرا در این خصوص و احقاق حقوق سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی تشکیل پرونده در کمیته سازش کانون کارگزاران است.

نحوه شکایت از کارگزاری بورس

نحوه شکایت از کارگزاری بورس

با توجه به این‌که حمایت از حقوق و منافع فعالان بازار به استناد قانون بازار اوراق بهادار و قانون ارتقا نظام اداری و مقابله با فساد، از جمله وظایف اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است، بنابراین مسئولیت رسمی دریافت و بررسی شکایت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی بر عهده این اداره خواهد بود. برای اعلام تخلف کارگزاری‌های رسمی سازمان بورس و همچنین شرکت‌هایی که در بازار بورس و سرمایه فعال هستند، می‌توانید از روش های دیگر نیز اقدام کنید:

  • اعلام شکایت به سازمان بازرسی کل کشور
  • شکایت از طریق قوه قضاییه
  • مراجعه به سامانه رسمی ثبت تخلفات بورس به آدرس https://tse.ir/ 

در این سامانه می‌توانید تخلفات کارگزاری بورس را اعلام کرده و گزارش خود را اعلام کنید. رسیدگی به شکایات از این طریق به طور معمول بین دو تا چهار هفته به طول خواهد انجامید و نتیجه رسیدگی به گزارش شما، اعلام خواهد شد.

چگونه شکایت از بورس را در سامانه ثبت کنیم؟

فرآیند ثبت شکایت در سامانه اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی (سمتا) بسیار ساده و به ترتیب زیر است:

  • مراجعه به سایت https://shekayat.seo.ir/
  • انتخاب گزینه طرح شکایت که در قسمت سمت چپ صفحه و در زیر عنوان امکانات سامانه قرار دارد.
  • چنان‌چه شخص حقیقی و یا حقوقی هستید، گزینه مرتبط با خود را انتخاب کنید.
  • پس از قبول قوانین مربوط به شکایت، وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید در آن اطلاعات هویتی خود را درج کنید؛ در انتها گزینه ثبت درخواست را کلیک کنید.
  • چنان‌چه از نمایندگی یا کارگزار بورس شکایت دارید، اطلاعات آن را در این قسمت وارد کنید.
  • در قسمت متشاکی باید عنوان متشاکی را انتخاب کنید که شامل این گزینه‌ها است: نهاد مالی غیر کارگزار، ناشر اوراق بهادار، کارگزار یا تشکل خودانتظام. مشروح درخواست و شکایت خود را در کادری که بدین منظور مدنظر قرار داده‌شده‌است، نوشته و سپس گزینه ثبت را انتخاب کنید.
  • اگر قبلا شکایتی انجام داده‌اید، اطلاعات مربوط به آن را نیز وارد کنید.
  • چنان‌چه برای شکایت خود مدارک و مستدلاتی دارید، در این مرحله اسناد خود را ضمیمه کرده و  ثبت را انتخاب کنید.
  • پس از تکمیل تمامی، کد رهگیری توسط سایت برای شما صادر خواهد شد؛ همچنین یک پیامک از طرف سازمان بورس به شماره موبایلی که در قسمت اطلاعات شخصی وارد کرده‌اید، ارسال می‌شود که حاوی اطلاعات و راهنمایی‌هایی برای پیگیری شکایت و انجام مراحل بعدی است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آنچه‌ که باید هنگام خرید خودرو بدانید را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …