چه کسانی مشمول بیمه بیکاری در زمان کرونا می‌شوند؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد.
بیمه بیکاری

پس از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها، منجر به توقف فعالیت‌ها و تعدیل بسیاری از نیروهای کار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقدام به طراحی سامانه بیمه بیکاری کرد تا از این طریق کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند، شناسایی شده و بیمه بیکاری بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار دریافت کنند و بتوانند با این بیمه بیکاری، گذران معیشت کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی بیمه بیکاری در زمان کرونا و شرایط تعلق آن می‌پردازیم.

بیکار از نظر قانون

 بیکار از نظر این قانون بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد. بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تایید شورای عالی کار بیکار موقت‌ شناخته شوند نیز مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

چه کسانی مشمول بیمه بیکاری در زمان کرونا می‌شوند؟

‌بیمه شدگان بیکار در صورت احراز شرایط زیر استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را خواهند داشت:

  •  بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.
  • بیمه شده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال‌به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.
  • افرادی که بیکار می‌شوند یک ماه فرصت دارند به سامانه بیمه مراجعه کنند، پس از آن در صورتی که شرایط مذکور را دارا باشند، به هر فرد تا ۸۰ درصد دستمزدی که دریافت می‌کرد، واریزی‌ انجام می‌شود.

بیمه بیکاری

  • کارگرانی که در زمان دریافت مقرری بیمه به شغل یا مشاغلی مشغول می‌شوند که میزان حقوق و مزایای آن از مقرری بیمه بیکاری‌ متعلقه کمتر باشد مابه‌التفاوت دریافتی بیمه شده از حساب صندوق بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.
  • مدت دریافت مقرری بیمه جزء سوابق پرداخت حق بیمه، بیمه شده از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهد‌شد.
  • صرفا افرادی که مشمول قوانین روابط کار میان کارگر و کارفرما باشند، مشمول بیمه می‌شوند و مشاغلی مانند کارگران ساختمانی، قالیبافان و رانندگان که قوانین بیمه‌ای آنها مشمول قوانین خاص است، نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.
  • بیمه شده بیکار مکلف است در دوره‌های کارآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و یا سایر ‌واحدهای ذیربط با تایید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت کرده و هر دو ماه یک بار گواهی لازم در این مورد را به شعب تامین‌اجتماعی تسلیم کنند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر بیمه زنان خانه‌دار و آنچه که باید بدانیم را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …