قوانین مشاعات آپارتمان‌ها

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشاعات به بخش‌هایی از ساختمان گفته می‌شود که بطور مستقیم یا غیرمستقیم مورداستفاده تمام شرکاء و افرادی است که در ساختمان حضور دارند و نمی‌توان بطور انحصاری از آن استفاده کرد.
قوانین مشاعات آپارتمان‌

افزایش جمعیت شهرها و زندگی شهری موجب شده است روزبه‌روز جمعیت آپارتمان‌نشینی افزایش پیدا کند. عدم رعایت قوانین آپارتمان نشینی، طبیعتا مشکلات و اختلافاتی را بهمراه خواهد داشت. یکی از موضوعات مرتبط، قسمت مشاعات ساختمان است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی قوانین مشاعات آپارتمان‌ می‌پردازیم.

حق استفاده از مشاعات ساختمان

طبق قوانین مشاعات آپارتمان‌، قسمت‌های مشترک، مورد استفاده تمام ساکنان یک آپارتمان است. کسی نمی‌تواند به صورت انحصاری از مشاعات استفاده کند یا اینکه آن‌ها را مسدود و غیر قابل دسترسی برای دیگران کند.

برای مثال هیچ‌یک از ساکنان ساختمان نمی‌توانند به درب ورودی پشت‌بام قفل بزنند و مانع تردد در آن شوند. حتی مدیر ساختمان هم نمی‌تواند این کار انجام دهد. اگر همه مالکان با هم تصمیم بگیرند که تردد در برخی قسمت‌های مشترک مانند پشت‌بام جز در موارد ضروری ممنوع باشد، در این حالت مدیر می‌تواند به عنوان اجراکننده‌ تصمیمات مالکان، مانع تردد و رفت‌وآمد افراد در این قسمت‌ها شود.

ولیکن این هم برای موارد غیرضروری است. برای مثال اگر رفت‌وآمد به پشت‌بام برای انجام اموری مانند تنظیم آنتن تلویزیون ضرورت داشته‌باشد، در این مواقع مدیر ساختمان نمی‌تواند بر خلاف قوانین مشاعات آپارتمان عمل کند و مانع رفت‌وآمد به پشت‌بام شود.

قوانین مربوط به مشاعات

هزینه‌های مربوط به مشاعات ساختمان با چه کسی است؟

قوانین مشاعات آپارتمان ایجاب می‌کند در صورتی‌که تاسیسات مشترک ساختمان نیاز به هزینه داشته باشد، تمامی مالکان آپارتمان هزینه را بپردازند. هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند به دلیل عدم‌ استفاده از این تاسیسات، از پرداخت هزینه خودداری کنند.

برای مثال اگر به دلیل کاهش فشار آب، اهالی ساختمان تصمیم به نصب پمپ آب بگیرند، همه مالکان باید در پرداخت هزینه، مشارکت کنند.

مالکان واحدهای طبقه همکف نمی‌توانند به بهانه اینکه مشکل فشار آب ندارند، از پرداخت هزینه نصب پمپ آب خودداری کنند. بنابراین پرداخت هزینه‌های مشترک، خواه مورد استفاده همه مالکان باشد و خواه برخی از آنان، بر تمامی مالکان الزامی است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، قوانین مرتبط به آسانسور در آپارتمان، را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …