وسواس فکری : از تشخیص تا درمان

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وسواس فکری اختلالی فراگیر است که در ابتدای امر به راحتی قابل درمان است و در غیر اینصورت آسیب‌های زیادی را متوجه خود فرد وسواسی و افراد پیرامون او می‌کند.
وسواس فکری

وسواس فکری به حالتی اتلاق می‌شود که فرد با ا افکار و اعمال تکرار شونده دست‌ و پنجه نرم می‌کند. این حالت می‌تواند تا جایی تشدید شود که زندگی روزمره فرد را با اختلال مواجه سازد. برای درمان وسواس فکری و جلوگیری از شدت گرفتن آن راه‌هایی در دسترس هستند. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

اختلال وسواس فکری-جبری چیست؟

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) یک وضعیت سلامت روان است که با افکار و رفتارهای مکرر، ناخواسته و آزاردهنده اضافی شناخته می‌شود. افراد مبتلا به OCD اغلب احساس می‌کنند که مجبورند برای کاهش اضطراب خود به تکرار  کارهایی بی‌معنا متوسل شوند. این اقدامات اغلب پشتوانه منطقی محکمی نداشته و به دلایل مختلفی برای فرد وسواسی دچار کارکرد کاهش دهنده اضطراب شده‌اند.

انواع وسواس فکری

برخی از انواع وسواس یا OCD ممکن است شامل ترس از آلودگی و میکروب و بیماری، افکار آسیب رساندن به خود یا دیگران، نیاز به تقارن یا افکار مزاحم جنسی یا خشونت آمیز باشد.

از سوی دیگر، اجبارها رفتارهای تکراری هستند که افراد احساس می‌کنند در پاسخ به وسواس‌های خود مجبور به انجام آن‌ها هستند. مواردی شامل شستن بیش از حد دست‌ها، چک کردن مکرر درها و پریزهای برق به هنگام خروج از خانه، چیدمان اشیاء به ترتیب خاص و مناسک و باورهایی ذهنی از قبیل شمارش یا دعا باشد.

انواع مختلف وسواس فکری

تشخیص وسواس فکری

برای تشخیص وسواس فکری جدا از تشخیص فردی و کمک گرفتن از روانپزشک و مشاور، تست‌های آنلاین معتبری نیز وجود دارند که یکی از آن‌ها را می‌توانید اینجا پیدا کنید. اگر با زبان انگلیسی میانه خوبی دارید تست وسواس فکری نیز روشی مناسب برای آگاه شدن از میزان اختلال وسواس فکری و درصد پیشرفت آن در افراد است. بعد از آگاهی از بیماری نوبت به کمک گرفتن از راه‌های مناسب درمان است.

درمان وسواس فکری

OCD می تواند به طور قابل توجهی با عملکرد روزانه و کیفیت زندگی تداخل داشته باشد. اعتقاد بر این است که این بیماری توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی ایجاد می‌شود.

درمان OCD اغلب شامل ترکیبی از روش‌های مختلف درمان است. تمرین درمان وسواس فکری ، درمان شناختی- رفتاری (CBT) و  کمک گرفتن از داروها، مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) از روش‌های کنترل و کاهش علائم وسواس فکری هستند.

روشهای درمان وسواس فکری

توجه به این نکته مهم است که OCD یک وضعیت پزشکی است و صرفاً یک ویژگی شخصیتی یا ترجیح برای نظم نیست. برای افراد مبتلا به OCD کنترل وسواس‌ها و اجبارهای خود بسیار چالش برانگیز است. به همین دلیل است که کمک گرفتن آن‌ها از افراد صاحب صلاحیت حائز اهمیت بسیاری است.

افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری

اگر به وسواس فکری مبتلا هستید، بهتر است به دنبال یافتن روشی مناسب برای درمان وسواس فکری خود باشید و از هر روشی که برای شما مناسب‌تر است استفاده کنید.

افراد مشهوری آشکارا تجربیات خود را در مورد اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) مطرح کرده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: لئوناردو دی کاپریو، کامرون دیاز، دیوید بکهام، جاستین تیمبرلیک و افراد  دیگری که در مورد تجربیات خود با OCD برای کاهش بار اجتماعی منفی اختلال بودن آن  و افزایش آگاهی در مورد سلامت روان صحبت کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: این نکات را در قرارداد اجاره نباید فراموش کنید را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…