موارد صدور چک سفید امضا

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چک سفید امضا به این دلیل که در آن مبلغ و تاریخ نوشته نمی‌شود، بسیار خطرناک است و ممکن است دارنده آن از چک سوءاستفاده کند. 
چک سفید امضا

یکی از اسناد تجاری پرکاربرد در جامعه امروزی چک است. اگر چه قانون‌گذار به دلیل سهولت در معاملات روزمره چک را جایگزین پول نقد کرده است ولی با این وجود موجب مشکلات و محدودیت‌هایی برای استفاده‌ کنندگان از آن شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی چک سفید امضا و موارد صدور آن می‌پردازیم.

چک سفید امضا

چک سفید امضا چکی است که صادر کننده چک بدون نوشتن مبلغ در آن، چک را امضا و صادر می‌کند و دارنده چک می‌تواند هر مبلغی را، هر زمان که بخواهد در آن بنویسد.

موارد صدور چک سفید امضا

این چک در موارد متعددی ممکن است صادر شود که باید نکات حقوقی مربوط به آن را رعایت کرد:

  • چکی که برای ضمانت صادر می‌شود. دارنده چک می‌تواند برای تکمیل و وصول آن اقدام کند. در صورتیکه برای تضمین داده شده باشد، صادرکننده باید اثبات کند چک بابت تضمین بوده و دارنده چک از آن سوء‌استفاده کرده‌ است، در اینصورت می‌تواند با عنوان خیانت در امانت شکایت کند. در صورتی‌ که چک بابت ضمانت صادر کرده‌اید، حتما باید در پشت چک قید کنید، چک بابت ضمانت صادر شده است، زیرا چک تضمینی در دسته چک‌های حقوقی قرار می‌گیرد. بدین صورت جلوی سوء‌استفاده دارنده چک گرفته می‌شود.
  • چکی که برای جبران خسارت احتمالی، در مواقعی که در معامله توافق یا شرط گذاشته شود صادر می‌شود. اگر برای جبران خسارت احتمالی برای عدم اجرای صحیح معامله یا عدم اجرای قرارداد، اقدام به صدور چک سفید امضا می‌کنید، برای جلوگیری از سوءاستفاده دارنده، در متن قرارداد شماره چک صادر شده و علت صدور آن را بیان کنید.
  • چک سفید امضایی که مستاجر برای تضمین تخلیه ملک در قرارداد اجاره می‌دهد. گاهی موجر برای اینکه مطمئن شود ملکش توسط مستاجر در موعد مقرر تخلیه خواهد شد، از مستاجر طلب چک سفید امضا می‌کند. این چک بیشتر برای اجاره املاک تجاری گرفته می‌شود و در املاک مسکونی، بجز در مواردی خاص درخواست نمی‌شود.
  • در موارد دیگری هم ممکن است چک سفید امضا صادر شود، در صورتیکه مجبور به صدور آن شدید از دریافت کننده آن رسید دریافت کنید و حتما جهت یا دلیل صدور آن را در متن چک بیان کنید.

پیشنهاد مطالعه:  برای مطالعه مطلب با ویژگی‌های چک‌های جدید آشنا شوید را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۲۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۳۹۹ در ۷:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۳۹۹ در ۴:۵۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ مهر ۱۳۹۹ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲ مهر ۱۳۹۹ در ۶:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …