ردپای ۱۲۰ هزار ساله انسان خردمند در عربستان

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باستان‌شناسان در عربستان موفق به کشف چندین ردپای انسان شده‌اند که مربوط به ۱۲۰ هزار سال پیش می‌شود و احتمالا قدیمی‌ترین شواهد برای حضور انسان خردمند در این منطقه باشد.
انسان خردمند

پیش از آخرین عصر یخبندان که در فاصله ۱۱۲ تا ۱۲۲ هزار سال پیش رخ داد، دو یا سه انسان در امتداد جنوب ساحل یک دریاچه باستانی در صحرای «نفود» در عربستان سعودی قدم زده‌اند. این افراد که برای جمع‌آوری آب ارزشمند به سمت آن خم شده بودند، در این دریاچه تنها نبوده‌اند و حیوانات تشنه مانند اسب‌ها، فیل‌ها و شترها نیز در این منطقه حضور داشته‌اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره ردپای انسان خردمند بخوانید.

انسان خردمند در عربستان

غیر از آثار رد پای انسان و حیوانات، ردی از هیچ ابزاری در کنار محل دریاچه باستانی صحرای «نفود» یافت نشده‌؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد بشری در آن نزدیکی نمی‌زیسته اما برای استفاده از آب موجود در دریاچه به آنجا می‌رفته است.

رد پای انسان

وجود ردپای انسان در شبه جزیره عربستان که دروازه‌ای میان آفریقا و اوراسیا محسوب می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده مسیر مهاجرت انسان‌های اولیه به هنگام خروج از قاره مبدا خود باشند.
محققان با تخمین بلندی قد، نحوه قدم زدن و وزن افرادی که ردپای آنها یافت شده متقاعد شده‌اند که آثار مربوط به انسان‌های خردمند بوده است. آنها همچنین نتیجه گرفتند که چهار عدد از ردپاها از یک گروه دو یا سه نفری بوده که با هم سفر می‌کردند.
ترک آفریقا توسط گونه‌های انسان چندان تعجب برانگیز نیست، زیرا شواهد باستان‌شناسی قبلی از حضور انسان‌ خردمند در جنوب یونان نزدیک به ۲۱۰ هزار سال پیش و «شام» نزدیک به ۱۸۰ هزار سال پیش خبر داده‌اند. با وجود چنین مواردی، قدیمی‌ترین شواهد برای حضور انسان در شبه جزیره عربستان مربوط به یک انگشت بود که طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۸، به ۸۸ سال پیش برمی‌گردد.

ردپای انسان خردمند

اگرچه باستان‌شناسان به مدارک کمی دست پیدا کرده‌اند، با این حال اطلاعات زیادی درباره مسیر مهاجرت انسان‌ها دارند. مسیر مهاجرت از میان شبه جزیره عربستان از نظر جغرافیایی و همچنین عملی بودن، منطقی به نظر می‌رسد. در حالی که عربستان هم اکنون آب و هوایی خشک و بیابان وسیعی دارد، از ابتدا اینگونه نبوده، مخصوصا در طی آخرین دوره «میان‌پخچالی» که رطوبت بیشتری داشته است.

بیشتر بخوانید:  مطلب حقایقی غیرمنتظره درباره وایکینگ‌ها را در مجله دلتا بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۱۲ ب٫ظ

    پرواز کردیم تا کرات ممنون موفق…..

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۶ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۴۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…