ملکه‌ ی معماری منحنی جهان کیست؟ (+ویدئو)

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس ذکر برخی از منابع زها حدید به عنوان شصت و نهمین زن قدرتمند جهان شناخته شده است.
ملکه‌ ی معماری منحنی

ملکه‌ی معماری منحنی لقبی است که به یکی از مهم‌ترین معمارهای جهان که تاثیری شگرف بر معماری جهان گذاشته، داده شده است. او در ۳۱ می ۲۰۱۶ که برای معماران جهان روز تلخی بود، در ۶۵ سالگی و در اثر سکته‌ی قلبی از دنیا رفت.

به نوشته‌ی مجله‌ی دلتا زها محمد حدید معمار انگلیسی‌عراقی در شهر بغداد و در خانواده‌ای مدرن متولد شد. پدرش اهل سیاست بود و مادرش اهل علم و ثروتمند. به همین دلیل هم دوران ابتدایی و دبیرستان را در مدارس فرانسوی بغداد تحصیل کرد و بعدها به سوئیس و انگلستان سفر کرد. اما باز هم به خاورمیانه بازگشت و این‌بار در رشته‌ی ریاضی دانشگاه بیروت تحصیلاتش را ادامه داد.

ملکه‌ ی معماری منحنی

وقتی که حدید کار حرفه‌ایش را شروع کرد، اکثر مدیرها با طرح‌هایش مخالفت می‌‌کردند و معتقد بودند این طرح‌ها قابل اجرا نیستند. اما زها آن‌قدر روی ایده‌هایش پافشاری کرد تا توانست نبوغش را در طراحی به دنیا ثابت کند.

زها حدید علاقه‌ی خاصی به منحنی داشت و تا حد امکان از خطوط صاف و شکسته پرهیز می‌کرد. به همین سبب به ملکه‌ی معماری منحنی مشهور شد. زها در طول زندگیش ۹۵۰ پروژه‌ی معماری خاص را در چهل و چهار کشور جهان از جمله ایران اجرا کرد و یکی از ثروتمندترین معماران زمان خودش شد. حدید تاجر، سهامدار چندین رستوران، تیم فوتبال و برند عطر بود. او میلیونری بود که باور داشت ارزش هر کسی به تلاش برای آموختن و ساختن زندگی است و نیاز اصلی هر آدمی داشتن دوست و انجام دادن کاری است که دوست دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…