آثار حقوقی خیانت زن یا مرد

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خیانت به عنوان یکی از جرایم منافی عفت در قانون مجازات اسلامی شناخته شده است.
مجازات جرم خیانت

خیانت کردن امروز یک موضوع فراگیر در زمینه حقوق است که معمولا باعث فروپاشی کانون خانواده می‌شود. خیانت کردن جزو موارد منافی عفت یعنی به عنوان کاری که خلاف عرف جامعه باشد، شناخته می‌شود. اگر این عمل شاکی خصوصی هم نداشته باشد، باز هم مجازات شخص خیانت کار از بین نمی‌رود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم خیانت و آثار حقوقی آن می‌پردازیم.

جرم خیانت از لحاظ قانونی

بنا بر ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مجازات جرم خیانت اینگونه است که، هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتکب خیانت شوند، به ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد. منظور از خیانت رابطه‌ای است که خارج از چارچوب ازدواج باشد، این موضوع باعث زیر پا گذاشتن تعهد، از بین رفتن رابطه و در نهایت عذاب وجدان فرد خیانت کار نیز می‌شود. قانون در رسیدگی به چنین جرایمی همه شرایط و اوضاع و احوال را در نظر می‌گیرد و تنها در صورتی مرتکب جرم را مجازات می‌کند که مشخص شود او سوء‌نیت داشته است. خیانت از جرایم منافی عفت محسوب می‌شود و نیاز به شاکی خصوصی ندارد؛ اگر شاکی خصوصی داشته باشد و شاکی رضایت دهد باز هم مجازات او از بین نمی‌رود چرا که خیانت باعث از بین رفتن نظم و عفت عمومی می‌شود و لازم نیست که حتما شاکی خصوصی داشته باشد و گذشت شاکی خصوصی فقط موجب تخفیف در مجازات می‌شود.

مجازات جرم خیانت

آثار حقوقی خیانت

خیانت کردن آثار حقوقی را درپی خواهد داشت . آثار حقوقی خیانت برای زن و مرد عبارتند از:

  •  آثار حقوقی خیانت زن متاهل: پس از اثبات خیانت زن، مرد می‌تواند در مورد ادامه زندگی به تنهایی تصمیم‌گیری کند و یا حتی بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی می‌تواند با مراجعه به دادگاه برای طلاق زن دادخواست ارائه دهد. در صورت اثبات خیانت زن حتی اگر در سند ازدواج، حق طلاق به زن داده شده‌باشد مرد می‌تواند حق طلاق را از او بگیرد.
  • آثار حقوقی خیانت مرد متاهل: اگر مردی به طور مخفیانه و بدون اجازه همسر اول خود ازدواج مجدد کند و تایید دادگاه را نیز برای ازدواج مجدد خود نداشته باشد، به معنای خیانت است و طبق قانون حق طلاق از او گرفته خواهد‌شد و به زن داده می‌شود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر تکلیف مهریه پس از فوت زن یا شوهر را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۴۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …