پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سامانه ثنا سامانه‌ای الکترونیکی است و استفاده از این سامانه برای طرفین دعوا دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط، به صورت الکترونیکی و برای پیگیری دعاوی مطرح شده در دادگاه است.
پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا

یکی از مهم ترین دعاوی خانوادگی، دعوای طلاق است که به موجب آن، مرد قصد دارد همسر خود را طلاق داده و یا اینکه زن از دادگاه تقاضای طلاق کرده باشد. ممکن است که زوجین هر دو با هم برای طلاق توافقی اقدام کرده باشند. همه مواردی که گفته شد در دادگاه و طبق تشریفات قانونی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا در نهایت حکم پرونده طلاق صادر شود. به این منظور، پیگیری دادخواست طلاق که به دادگاه ارائه شده و ملاحظه روند و جریان رسیدگی به آن ضروری است که در حال حاضر پیگیری انواع دادخواست از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر شده است. در ادامه این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پیگیری دادخواست طلاق می‌پردازیم.

سامانه ابلاغ ثنا

از سال ۱۳۹۵ به بعد، قوه قضاییه سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است که از طریق آن می‌توان کلیه امور مربوط به ثبت دادخواست، ابلاغ اوراق قضایی، ارسال اظهارنامه و مسائلی از این قبیل را به صورت الکترونیکی انجام داد. پیگیری تمامی پرونده‌های قضایی که در دادگاه‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، از طریق سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ثنا انجام می‌شود.

پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا

دادخواست طلاق در سامانه ثنا

در حال حاضر پیگیری انواع دادخواست‌هایی که اشخاص به دادگاه ارائه کرده‌اند، به شیوه الکترونیکی و بدون مراجعه به شعبه دادگاه امکان‌پذیر شده است که این امر با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان‌پذیر خواهد بود. دادخواست طلاق نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ با این توضیح که پیگیری دادخواست طلاق اعم از طلاق توافقی، طلاق از جانب زن و طلاق از جانب مرد در این سامانه انجام می‌شود و هر یک از طرفین دعوا اعم از زن و مرد می‌توانند با وارد شدن به سامانه ثنا از روند رسیدگی به پرونده طلاق مطلع شوند، ابلاغیه‌هایی که دادگاه صادر می‌کند را مشاهده کرده و در نهایت رای دادگاه طلاق را نیز ملاحظه کنند.

نحوه پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا

پیگیری دادخواست طلاق در سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان‌پذیر است؛ به منظور استفاده از این خدمات، شخص متقاضی نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد و رمز شخصی ورود به سامانه ثنا را پس از احراز هویت در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کرده‌باشد. برای پیگیری دادخواست طلاق، ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی adliran.ir مراجعه کرد و از قسمت سمت راست در بالای صفحه، گزینه اطلاع رسانی برای اشخاص را انتخاب کرد. سپس، باید شماره ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا را به صورت دقیق وارد کرد که این رمز پس از طی مراحل ثبت‌نام در سامانه ثنا و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قابل دریافت خواهد بود. با وارد کردن رمز و شماره ملی روند دادخواست قابل مشاهده است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عدم حضور زوجین برای ثبت طلاق چه عواقبی دارد؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …