انواع پوست و راه‌های تشخیص آن

۱
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انواع پوست در یک تقسیم بندی کلی به چهار نوع پوست نرمال، خشک، چرب و مختلط تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی براساس میزان فعالیت غدد سبوم و میزان ترشح چربی صورت می‌گیرد. متخصصین پوست براساس ویژگی‌ها و در نظر گرفتن شرایط پوست می‌توانند به بهبود کیفیت آن کمک کنند.
انواع پوست

انواع پوست (معمولی، خشک، چرب و مختلط) و ویژگی‌های آن

شما می‌توانید با مراجعه به یک مشاور پوست یا متخصص درماتولوژیست، نوع پوست‌تان را به طور دقیق تشخیص دهید. از طرفی هریک از انواع پوست، مشخصات و وِیژگی‌های خاصی دارند که در ادامه این مطلب از مجله دلتا شرح داده شده است. با مطالعه این موارد می‌توانید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

تشحیص انواع پوست

مشخصات پوست معمولی (نرمال)

واژه پوست نرمال یا معمولی در اصطلاح به پوستی گفته می‌شود که از نظر چربی و خشکی در موازانه خوبی قرار گرفته است. چربی و رطوبت آن متعادل است و می‌توان از آن به عنوان یک پوست سالم یاد کرد. در علم پزشکی به چنین پوستی اصطلاحاً پوست «یودرمیک» گفته می‌شود. پوست نرمال معمولاً با ویژگی‌های ظاهری زیر تشخیص داده می‌شود:

  • منافذ کوچک و متناسب هستند.
  • جریان خون در پوست صورت متناسب است.
  • بافت پوست مخملی، نرم و صاف است.
  • رنگ قرمز تازه و شفاف روی گونه‌ها و کلیت پوست دیده می‌شود.
  • خطوط مورب و پرده مانند روی پوست مشاهده نمی‌شود.

پوست معمولی

مشخصات پوست خشک

واژه خشک برای توصیف پوستی استفاده می‌شود که غدد سبوم در آن نسبت به یک پوست نرمال میزان چربی و لیپید کمتری تولید می‌کنند. فقدان لیپید در پوست‌های خشک منجر به کاهش میزان رطوبت در پوست شده و پوست را در برابر آسیب‌های محیطی و عوامل خارجی آسیب‌پذیر می‌کند. انواعی مختلفی از خشکی پوست در افراد مختلف دیده می‌شود. براساس شدت خشکی و درجه آسیب‌پذیری، این نوع از پوست به درجات مختلفی تقسیم بندی می‌شود:

  • خشکی پوست معمولی
  • خشکی پوست زیاد
  • خشکی پوست شدید

پوست خشک

خشکی پوست معمولاً به دلایل زیر رخ می‌دهد:
۱-پوست مرتبا به دلایلی همچون استرس، گرما، فشار و فعالیت زیاد آب و رطوبت خود را از دست می‌دهد. همچنین پدیده طبیعی انتشار آب موجب از دست رفتن حدودا نیم لیتر آب از لایه‌های عمیق پوست می‌شود.
۲-فقدان نرم‌کننده‌های طبیعی مانند اوره، آمینواسید‌ها و لاکتیک‌اسید که از طریق ایجاد پیوند با مولکول‌های آب، باعث حفظ و نگهداری آن در سلول‌های پوست می‌شوند.
۳-فقدان اسید‌های چرب ضروری، سرآمید‌ها و کلسترول که برای عملکرد طبیعی سلول‌های پوست و سوخت و ساز آن‌ها ضروری هستند.

پوست‌های خشک معمولاً شکننده، خشن و کدر هستند. همچنین میزان الاستیسه، قدرت ارتجاعی یا کشش آن نیز کم است. این مسئله اگر درمان نشود به مرور زمان باعث تکه تکه شدن (موزاییکی شدن) پوست، ایجاد ظاهر خشن و کدر در افراد، ایجاد چین و چروک و بالا رفتن سن پوست و خارش و التهاب می‌شود. همچنین مناطقی از پوست مانند کف پا، زانوها، آرنج و کف دست‌ها در معرض بروز خشکی شدید هستند.

مشخصات پوست چرب

از واژه چربی پوست به منظور توصیف فعالیت بالای غدد سبوم و تولید محصولات آن که همان لیپید‌ها هستند استفاده می‌شود. فعالیت بیش از حد غدد سبوم در پوست صورت عموماً با نام علمی «سبورا» (seborrhea) شناخته می‌شود. عوامل متعددی باعث افزایش فعالیت غدد سبوم و چرب شدن پوست می‌شوند، از جمله:

  • عوامل ژنتیکی
  • تغییرات هورمونی
  • اثرات دارویی
  • استرس و فشار
  • استفاده از مواد آرایشی محرک

پوست چرب

پوست چرب توسط نشانه‌های ظاهری بسیاری شناخته می‌شود مانند وجود منافذ پوستی متعدد و بزرگ، براق بودن صورت، ضخامت زیاد پوست طوری که رگ‌های خونی به سختی دیده می‌شوند یا اصلاً قابل مشاهده نیستند. همچنین پوست‌های چرب بسیار مستعد بروز انواع جوش‌ صورت و آکنه‌های سر سفید و سرسیاه هستند. این جوش‌ها در نواحی صورت، گردن، شانه‌ها، سینه و پشت نیز دیده می‌شوند و پوست معمولاً قرمز و ملتهب است.

مشخصات پوست مختلط

واژه مختلط برای تشریح و توصیف انواعی از پوست به کار می‌رود که ترکیبی از هر دو حالت چرب و خشک است. در پوست ترکیبی یا همان مختلط پوست نواحی که اصطلاحاً به آن منطقه T گفته می‌شود با سایر نقاط صورت متفاوت است. یک پوست مختلط در نواحی پیشانی، چانه و بینی (منطقه T) چرب است و عموماً آکنه‌ها و منافذی بزرگ در این نواحی دیده می‌شود. گونه‌ها نیز در این نوع پوست مناطق خشک یا نرمال به حساب می‌آیند. این مسئله به دلیل عدم توزیع متوازن و متعادل غدد سبوم در پوست یا عدم فعالیت یکسان آن‌ها در نواحی مختلف صورت ایجاد می‌شود، چنان که در ناحیه گونه میزان فعالیت سبوم و ترشح لیپید در آن کمتر بوده و برعکس در نواحی بینی و پیشانی فعالیت غدد سبوم منجر به تولید چربی مازاد می‌شود.

پوست مختلط

مراقبت از انواع پوست

برخلاف نوع پوستتان که انتخاب شما نبوده است، تعیین شرایط و سبک زندگی و روش‌های مراقبت از پوستتان کاملا به انتخاب شما بستگی دارد. بسیاری از عوامل داخلی و خارجی مانند داروها، استرس و فشار، شرایط آب و هوایی، آلودگی‌ها می‌توانند بر میزان ترشح چربی، میزان تعرق و میزان رطوبت پوست شما تأثیرگذار باشند. همچنین نوع محصولاتی که برای مراقبت یا زیبایی پوستتان از آن‌ها استفاده می‌کنید هم از جمله تصمیماتی است که شما برای تعیین کیفیت پوست خود می‌گیرید. محصولات پوستی باید براساس نوع پوست شما و شرایط آن انتخاب شوند و به همین دلیل است که گفته می‌شود برای بهبود کیفیت پوست خود و درمان مشکلات آن حتما به یک متخصص پوست نیاز دارید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۴ مهر ۱۳۹۹ در ۴:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…