وکالت در فروش ملک

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به طور کلی وکالت عقدی است که شخص این اجازه را به فرد دیگری می‎دهد تا از طرف وی برای کاری اقدام کند. وکالت فروش نیز به همین معناست، به این صورت که یکی از طرف‌های قرارداد، شخصی را معین می‎کند تا امور خرید، فروش یا هر عمل حقوقی دیگری را از جانب او انجام دهد.
وکالت در فروش ملک

بسیار پیش می‎آید که خریدار یا فروشنده فرصت کافی برای حضور و بستن قرارداد ندارند و به همین دلیل نیز شخصی را به عنوان وکیل برای پیگیری امور شخصی خود تعیین می‎کنند. در قراردادهای ملکی نیز همین اتفاق می‎افتد، اما نکات ظریفی در این وکالت‎ها وجود دارد که در این مقاله و مطالب پیش‎رو از مجله دلتا به آن خواهیم پرداخت.

وکالت در فروش ملک

به طور کلی وکالت عقدی است که شخص این اجازه را به فرد دیگری می‎دهد تا از طرف وی برای کاری اقدام کند. وکالت در فروش ملک نیز به همین معناست، به این صورت که یکی از طرف‌های قرارداد، شخصی را معین می‎کند تا امور خرید، فروش یا هر عمل حقوقی دیگری را از جانب او انجام دهد.

وکالت در فروش ملک

اما دو نکته مهم و کلیدی وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛

۱. افراد قراردادهای وکالت را باید کتبی منعقد کنند تا در معاملات بعدی به مشکلی بر نخورند.

۲. برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است تا قراردادهای وکالتی در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت برسند، تا کاملا مورد تایید بوده و قابل استناد باشند.

اما دقت داشته باشید که صرف اینکه وکالتنامه‎ای در دفتر‎خانه اسناد رسمی به ثبت رسیده است، دلیلی بر بی‎عیب و نقص بودن آن وکالتنامه نیست. پس توجه کامل به متن وکالتنامه در هر شرایطی ضروری است. در ادامه به دیگر نکات مهم و قابل توجه در وکالتنامه‎های خرید و  فروش ملک می‎پردازیم.

در متن وکالتنامه می‎بایستی حدود وکالت وکیل ذکر شود. به عنوان مثال وقتی شخصی با در دست داشتن وکالتنامه ادعای وکالت می‎کند و قصد دارد تا با آن خانه‎ای را به فروش برساند یا ملکی را بخرد، ابتدا باید حدود وکالت وکیل را بررسی کنید که آیا چنین شخصی توانایی خرید و یا فروش ملک را دارد یا اینکه وکالتنامه‎ تنظیم شده صرفا وکالتنامه‎ای اداری و کاری است که وکیل را در خرید و فروش محدود می‎کند.

وکالت نامه

نکته دیگر اینکه گاهی اوقات پیش می‎آید که فردی برای فروش ملک خود وکالتنامه‎ای تنظیم می‎کند و شخصی را وکیل خود در این امر قرار می‎دهد اما خودش بدون اطلاع وکیل به معامله می‎پردازد، باید توجه کنید که چنین معامله‎ای کاملا قانونی است و حتما نبایستی خود وکیل به انجام معامله بپردازد.

نکته مهم دیگر در خرید و فروش وکالتی که شما به عنوان طرف مقابل بایستی به آن توجه داشته باشید اعتبار وکالتنامه است. در چند مورد حتما اعتبار وکالتنامه‎ فرد را مورد بررسی قرار دهید.

اول؛ اینکه اگر وکالتنامه مدت‌دار باشد، باید توجه داشت که از مدت وکالت نگذشته باشد (مخصوصا در وکالتنامه‌های جدید)

دوم؛ در صورتیکه موکل شخصی مسن باشد (زیرا همانطور که می‎دانید با فوت موکل قرارداد وکالت به کل از بین خواهد رفت)

سوم؛ توجه به عزل یا عدم عزل وکیل است. یعنی آیا وکیل از جانب موکل همچنان صلاحیت معامله دارد یا اینکه از کار بیکار شده است؟

(در قراردادهای وکالت حق عزل یا عدم عزل وکیل نوشته می‎شود).

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹ در ۶:۲۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …