تکلیف مهریه پس از فوت همسر

۸
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه را نه تنها در حین زندگی مشترک و طلاق بلکه پس از مرگ هر یک از زوجین نیز می‌توان مطالبه کرد.
تاثیر فوت بر مطالبه مهریه

یکی از مهمترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می‌گیرد مهریه‌ای است که به سبب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می‌شود. بر اساس قانون مدنی زن به محض عقد ازدواج، مالک مهریه و مرد از همان لحظه متعهد می‌شود که مهریه همسر خود را بپردازد. به لحاظ عرفی مطالبه مهریه معمولا حین دعوای طلاق در دادگاه مطرح می‌شود. اما در هر شرایطی زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت. تاثیر فوت بر مطالبه مهریه در قانون مدنی مشخص شده‌است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تاثیر فوت بر مهریه و مطالبه آن می‌پردازیم.

چگونگی ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر

بنا به ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر یک از زن و شوهر پس از فوت دیگری از همدیگر ارث می‌برند و مهریه زن پس از فوت قابل بررسی است. توارث بین زن و شوهر هنگامی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنان دائمی باشد و در ازدواج موقت رابطه توارث برقرار نمی شود. اگر شوهر در زمان فوت دارای فرزند یا نوه باشد سهم زن یک هشتم و اگر فرزند یا نوه نداشته باشد، سهم زن یک چهارم از اموال شوهر است.

در صورت فوت زن، اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید اما اگر شوهر غیر از زن، ورثه دیگری نداشته باشد، زن فقط یک چهارم از اموال به جا مانده از شوهر را به ارث خواهد برد و بقیه اموال در حکم اموال بلا‌وارث است.

تاثیر فوت بر مطالبه مهریه

مهریه پس از فوت زن

با فوت زن، کلیه حقوق و مطالبات او به ورثه وی می‌رسد که از جمله این حقوق زن، مهریه است. اگر در زمان حیات، زن مهریه‌اش را از شوهر نگرفته باشد این حق به ورثه‌اش می‌رسد. درصورتی که پدر و مادر زن در قید حیات باشند، از مهریه ارث می‌برند. همچنین در زمان محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ آن کسر و مطابق سهم الارث پدر و مادر به آنها داده خواهد‌ شد.

مهریه زن پس از فوت شوهر

مهریه زن بعد از فوت شوهر، جزء بدهی‌های مرد است که در طول مدت حیات وی، پرداخت نشده است. بر اساس قانون مدنی، پس از فوت مرد در صورتی که اموالی از او به جای مانده باشد، باید مهریه زن از اموال او پرداخته شود.

بنا به قانون، زمانی که شخصی فوت می‌شود، ابتدا باید دیون و بدهی‌های مالی او پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند، بر اساس قواعد ارث، میان ورثه او تقسیم شود. در صورتی که مردی فوت کند در حالی که مهریه همسرش را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده، مهریه‌اش را مطالبه کند. حتی در صورتی که تقسیم ترکه متوفی انجام شده‌ باشد.

در صورت تقسیم آنچه که از شوهر باقی مانده، دادخواست مطالبه مهریه باید به طرفیت ورثه او داده شود. در مواردی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و زن بر اساس شاخص سال فوت شوهر، مهریه را دریافت می‌کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نفقه به زن شاغل تعلق می‌گیرد؟ را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    دستتون درد نکنه خیلی خوب بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۴۴ ق٫ظ

      از همراهی صمیمانه شما کاربر گرامی سپاس گزارم. سلامت و شاد باشید.

      پاسخ

    • ناشناس

      ۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۱۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۲۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در ۵:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …