آزمایش چشم بیونیک روی افراد نابینا

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیش از ۱۰ سال است که دانشمندان در دانشگاه «مانش» در حال توسعه چشم بیونیک هستند، با این حال به تازگی از آمادگی خود برای آزمایش آن روی انسان خبر داده‌اند.
چشم بیونیک

محققان در آستانه آزمایش چشم بیونیک روی افراد نابینا قرار دارند

محققان در دانشگاه مانش استرالیا ایمپلنت‌های بی‌سیم توسعه‌ داده‌اند که روی سطح مغز قرار می‌گیرد و می‌تواند قدرت بینایی را به افراد نابینا برگرداند. این سیستم به نام «Gennaris» شامل یک سرپوش سفارشی به همراه دوربین و فرستنده بی‌سیم، یک واحد پردازش بینایی، نرم افزار و مجموعه‌ای از قطعات ۹ در ۹ میلی‌متری می‌شود که درون مغز کاشته می‌شوند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با تحقیقات درباره چشم بیونیک بیشتر آشنا شوید.

تحقیقات پیرامون این سیستم شامل استفاده از آن روی گوسفند می‌شود که عملکرد موفقی از خود نشان داده و همچنین عوارض جانبی در پی نداشته است. در حال حاضر تیم توسعه‌دهنده این سیستم به دنبال تامین بودجه برای تولید و توزیع این ایمپلنت است. طبق گفته محققان، این سیستم می‌تواند برای درمان بیماری‌های دیگر مانند افراد فلج نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

چشم بیونیک برای نابینایان

دانشگاه مانش بیش از یک دهه پیش شروع به طراحی سیستم «Gennaris Bionic Vision» کرد و حالا برای آزمایش انسانی آماده می‌شود. این چشم بیونیک می‌تواند عصب بینایی آسیب دیده که مانع از ارسال سیگنال‌ها از شبکیه به مرکز بینایی مغز می‌شود را دور بزند.

در این سیستم، دوربین محیط اطراف کاربر را ضبط کرده و آن را به یک پردازنده بینایی ارسال ‌می‌کند که در این بخش اطلاعات استخراج می‌شوند. این دیتاها به یک مدار پیچیده در هر یک از ایمپلنت‌ها منتقل شده و سپس به الگویی از پالس‌های الکتریکی تبدیل می‌شود که با استفاده از میکروالکترودها مغز را تحریک می‌کند.

 چشم بیونیک ، نابینایان

پروفسور «لووری» از بخش مهندسی سیستم‌های الکتریکی و کامپیوتر اعلام کرده: «پروتزهای بینایی قشری می‌خواهند با تحریک الکتریکی قشر بینایی، ناحیه‌ای از مغز که اطلاعات بینایی را دریافت، ادغام و پردازش می‌کند، بینایی را به افراد برگردانند. طراحی ما یک الگوی بصری از ترکیب حداکثر ۱۷۲ نقطه نوری ایجاد می‌کند که اطلاعاتی در اختیار افراد قرار می‌دهند تا بتوانند در محیط‌های داخلی و خارجی حرکت کرده و حضور افراد و اشیاء در اطراف خود را تشخیص دهند.»

این تیم سال گذشته میلادی بودجه ۱ میلیون دلاری دریافت کرد و توانست در سال جاری میلادی نیز دوباره سرمایه جمع آوری کند. با نزدیک شدن این سیستم چشم بیونیک به مراحل تجاری، تیم توسعه‌دهنده امیدوار است با استفاده از آن بتواند بیماری‌های دیگر را نیز درمان کند.

سیستم توسعه یافته توسط دانشمندان دانشگاه مانش یکی از رقبای چیپ مغزی نورالینک محسوب می‌شود که اخیرا توسط ایلان ماسک معرفی شده است. نسل دوم فناوری رابط مغز و ماشین نورالینک اندازه کوچکی داشته و درون حفره‌ای در جمجمه قرار می‌گیرد. ماسک می‌خواهد ابتدا از این سیستم برای اهداف پزشکی و درمان بیماری‌ها استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…