عمارت عین الدوله (نگارخانه برگ)

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باغ و عمارت عین‎الدوله از بناهای تاریخی و یکی از آثار ملی ارزشمند ایران است که در دوره قاجاریه احداث گردید.
عمارت عین‎الدوله

عمارت عین الدوله کجاست؟

عمارت عین‎الدوله ، محل اقامت ییلاقی «عین‌الدوله» وزیر سه دوره حساس تاریخی در دوران قاجار بوده و تقریبا هم زمان با تغییر حکومت از قاجار به پهلوی به محل سکونت دائم خانواده‌ هروی «بصیرالدوله» تبدیل شد. این مکان، در زمان احداث (بین سال‌های ۱۳۳۰-۱۳۱۰ هـ. ق) شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغات بسیاری در اطراف بود. در سال ۱۳۷۶ هـ‌. ش در حالی که از سال‌ها پیش ویران و متروک بود، شناسایی شد و در تاریخ چهارم تیرماه ۱۳۷۷ به شماره‌ ۲۰۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر نگارخانه برگ در عمارت عین الدوله دایر است.  با بخش گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

عمارت

معرفی سلطان احمد میرزا عین‌الدوله

سلطان احمد میرزا عین‌الدوله، فرزند یکی از نزدیکان فتحعلی شاه قاجار بود که در سال ۱۲۶۱ هـ . ق در تهران متولد شد. ناصرالدین شاه او را به تبریز نزد ولیعهد مظفر الدین میرزا فرستاد. در آنجا او با فن خوشنویسی آشنایی پیدا کرد و نیز علومی را آموخت که اسباب موفقیت او را فراهم آورد تا امیر نظام شهرهایی چون هشترود و میاندو آب گردد.
ولیعهد که احمد میرزا بسیار مورد توجهش بود، دختر خود «انیس الدوله» را به عقد او درآورد و او را به حکومت کردستان منسوب کرد. در این زمان بود که لقب «عین الدوله» از سوی ناصرالدین شاه به او اعطا شد.

باغ

بازسازی و افتتاح

این بنا پس از بازسازی توسط شهرداری تهران، در بهار سال ۱۳۸۶ به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس بلدیه تهران، توسط شهردار تهران افتتاح شد.

در حال حاضر نگارخانه برگ، یکی از معتبرترین نگارخانه‌های ایران در عمارت عین الدوله فعالیت می‌کند. در کنار نمایشگاه‌های نقاشی که فعالیت اصلی نگارخانه برگ است‌، نمایشگاه‌های طراحی عکس‌، چاپ دستی، مجسمه و چیدمان نیز برگزار می‌شود.

باغ عمارت

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مطالب گردشگری “حمام نواب تهران‌” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ در ۱:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…