تاردیگرید جان‌سخت‌ترین موجود روی زمین

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسان حتی نمی‌تواند دو دقیقه در فضا زنده بماند، اما در سال 2007 دو گونه تاردیگرید به فضا ارسال شد. آنها زنده به زمین بازگشتند. تاردیگرید ها به گروهی از گونه‌های بی‌مهرۀ بسیار کوچک اطلاق می‌شود که در همه جای کره زمین، زندگی می‌کنند.
تاردیگرید

تاردیگرید چیست؟

 در واقع، تاردیگرید ها جانداران ریزی هستند که در همه جا حضور دارند (حیاط پشت خانه یا یک پارک محلی، قله کوه، زیر دریا و حتی در آتش‌فشان). دکتر «جان استون» اخترزیست‌شناس از دانشگاه مک‌مستر در مقاله‌ای مختصر نوشت که این موجودات در سخت‌ترین شرایط به بقای خود ادامه می‌دهند. آنها قادرند به مدت ۱۴ روز در دمای منفی ۱۸۰ درجه یا حتی به مدت ۳۰ دقیقه در دمای بالای ۱۵۱ درجه زنده بمانند.

تاردیگرید ها اگر به مدت ۳۰ سال در حالت انجماد قرار داشته باشند، می‌توانند کماکان زنده باشند. البته برخی می‌گویند آنها بطور بالقوه می‌توانند تا ۱۰۰ سال نیز در حالت ِ انجماد باشند.» آیا می‌توان از تاردیگرید بعنوان جان‌سخت‌ترین موجود روی زمین یاد کرد؟ ۸ نفر از زیست‌شناسانی که تاردیگریدها را مطالعه کردند، به این سوال پاسخ دادند. ۶۳ درصد از آنان پاسخ‌شان مثبت بود. یعنی هنوز تردید بر سر این پرسش وجود دارد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا آموخته‌های خود را از کارشناسان در اختیار شما خوانندگان می‌گذاریم.

تاردیگرید جان سخت ترین موجود زنده

چرا تاردیگریدها شکست‌ناپذیر هستند؟

وقتی شرایط زندگی سخت و بغرنج باشد، تاردیگرید ها به صورت یک توپ گرد در می‌آیند. آنها درون این توپ به صورت متوقف شده جای می‌گیرند؛ حالتی که از آن با عنوانِ علمی «کریپتوبیوز – یا مخفی‌شدگی» یاد می‌کنند. آنها در حالت کریپتوبیوز حرکت نمی‌کنند، رشد یا تولید مثل انجام نمی‌دهند، اما از خود در برابر شرایط بغرنج محافظت می‌کنند. بسته به نوع شرایط، کریپتوبیوزهای مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد. «آنیدروبیوز» حالتی است که تحقیقات بسیاری درباره آن انجام داده‌اند. در این حالت، وقتی آب نباشد، از مردن سلول‌ها جلوگیری می‌شود.

اگر سلول‌ها از بین بروند، DNA، غشاء و بسیاری چیزهای دیگر آسیب می‌بینند. وقتی برخی از حیوانات وارد حالت آنیدروبیوز می‌شوند، سلول‌های‌شان با قندی به نام ترهالوز پر می‌شود؛ تا زمانی که مجدداً آب پیدا شود، این قند از محتوای سلول محافظت می‌کند. آنیدروبیوز در سال ۱۷۰۲ در تاردیگریدها کشف شد؛ یعنی زمانی که یک دانشمند به نام «آنتون ون لیون هوک» تاردیگریدی را که در سقف خانه‌اش پیدا کرده بود، خشک کرد و سپس به احیای آن پرداخت. تاردیگریدها می‌توانند تقریباً به مدت ۳۰ سال بدون دسترسی به غذا یا آب در حالت کریپتوبیوز به زندگی خود ادامه دهند.

تاردیگریدهای دریایی شکست‌ناپذیر نیستند

بیش از ۱۴۰۰ گونه شناخته شده وجود دارد و هر کدام از آنها توان متفاوتی در مقاومت با انواع مختلف کریپتوبیوز دارند. زیست‌شناس – ویلیام میلر – از دانشگاه بِیکر گفت: « تاردیگریدهای ساکن خشکی در کریپتوبیوز مقاومت بسیار بالایی به نابودی دارند؛ اما تاردیگریدهای دریایی و آب شیرین نشانی از کریپتوبیوز ندارند و فناپذیر هستند.» به طور مشابه، تنها بعضی از تاردیگرید ها قادر به تولید قند ترهالوز هستند؛ این ماده قندی از سلول‌ها در طی آنیدروبیوز محافظت می‌کنند. آن دسته از تاردیگریدهایی که فاقد این مادۀ قندی هستند، شاید ترفندهای دیگری برای محافظت از خودشان در شرایط سخت داشته باشند؛ مثلاً پروتئین‌های خاصی که به ماده شیشه مانند تبدیل می‌شوند تا از سلول‌ها محافظت نمایند. برای درک این مجموعه از ابزارهای بقا باید تحقیقات بسیاری انجام داد.

تاردیگریدها مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات محیطی دارند. آنها از خیلی از جانداران کره زمین قوی‌تر هستند. تاردیگریدها در حوزۀ اخترفیزیک نیز مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. برای مثال، دانشمندان به دنبال بررسی این احتمال هستند که برخورد یک سیارک به زمین می‌تواند باعث نابودی تاردیگریدها شود یا خیر. با این حال، این بدان معنا نیست که تاردیگریدها در برابر همه چیز مقاوم هستند و هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از بین ببرد.

بیشتر بدانید: برای مطالعه بیشتر درباره حیات فرازمینی مقاله «آیا حیات در سیاره زهره امکان‌پذیر است؟» را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳ مهر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…