مالیات برعایدی مسکن، راهکار حذف سوداگران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

در صورت تصویب قانون«مالیات برعایدی مسکن» در مجلس، از این پس هر خانواده می‎تواند به تعداد همه اعضا، واحد مسکونی ملکی معاف از این نوع مالیات در اختیار داشته باشد.

مالیات برعایدی مسکن

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرگزاری مهر، در حالی که گزارش بانک‌مرکزی از وجود میزان بالای نقدینگی در کشور (بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان) حکایت دارد اما از سوی دیگر تولیدکنندگان با مشکل کمبود نقدینگی روبه رو هستند.

بر اساس گزارشی که کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تهیه کرده دلیل اصلی این دوگانگی، هدایت نادرست نقدینگی عنوان شده است؛ به این صورت که نقدینگی به سمت فعالیت غیر مولد مانند سوداگری در مسکن، ارز، طلا و خودرو به دلیل ریسک پایین و سود بالا تغییر مسیر داده، اما در مقابل بخش‌های تولیدی از آنجا که با مشکلات و ریسک‌های بالا روبه رو هستند، از این میزان نقدینگی محروم مانده‎اند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، سوداگران از این وضع سوءاستفاده کرده و با معاملات مکرّر باعث التهابات و افزایش دوچندان قیمت‌ها شده اند.

 به عنوان نمونه هجوم سوداگران و تقاضا‌های غیر مصرفی به حوزه املاک منجر به افزایش سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوار، رشد قیمت و به تبع آن کاهش دسترسی به خانه‌های ملکی و مهم‌تر از همه، تبدیل تقاضای مصرفی به سرمایه‌ای در بخش مسکن شده است. تا جایی که بر اساس آمار‌ها طی سال‌های اخیر بیش از ۶۵ درصد تقاضای مسکن، تقاضای سرمایه‌ای بوده است.

سوداگران بازار مسکن

راهکار چیست؟

یکی از راهکار‌های موجود در این مورد به منظور غیر اقتصادی شدن فعالیت‌های سوداگرانه، وضع مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است که نقطه هدف آن سوداگرانِ فعال در بازار‌های موازی تولید هستند.

مالیات بر عایدی سرمایه که در دنیا سابقه‎ای  ۱۰۰ ساله دارد، برای ایجاد نرخ بازدارنده بر مابه التفاوت قیمت خرید و فروش کالا‌های هدف از جمله مسکن اعمال می‌شود.

کارشناسان و محققان کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، دریافت این مالیات در بخش مسکن را دارای آثار‎ی مثبت از جمله کنترل تقاضای سوداگری و تورم، کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، هدایت نقدینگی به سمت تولید و رونق ساخت و ساز، افزایش ثبات و پیش بینی وضع اقتصاد و افزایش قدرت خرید مردم دانسته‎اند.

مشمولان معافیت «مالیات برعایدی مسکن»

با توجه به اینکه «مالیات برعایدی مسکن» فقط معاملات سوداگرانه و تقاضا‌های غیر مصرفی بازار مسکن را هدف قرار می‌دهد، خانه اصلی هر فرد از پرداخت مالیات معاف خواهد بود و هر خانواده به تعداد اعضای خود می‌تواند از معافیت مالیاتی در مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات نقل و انتقال برخوردار باشد.

همچنین در طرح «مالیات برعایدی مسکن» که هم اکنون به مجلس ارائه شده است، سازندگانی که  به تولید و عرضه واحد‌های مسکونی (ساختمان‌های نوساز) اقدام می‌کنند نیز از پرداخت این مالیات معاف هستند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید «مالیات برعایدی مسکن» که هم اکنون در مجلس مطرح است، چه زمانی و چگونه به سرانجام خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…