استفاده از اکسنت وال در طراحی‌داخلی

۱
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
استفاده از اکسنت وال یکی از راهکارهای مؤثر و عالی برای عوض‌کردن حال‌وهوای اتاق یا خانه، بدون صرف وقت و هزینه‌های آن‌چنانی است.
اکسنت وال در طراحی داخلی

 استفاده از اکسنت وال در طراحی داخلی

برخی از افراد فکر می‌کنند که هنگام ورود به هر اتاقی، دیواری که پیش از بقیه جلوی چشم قرار می‌گیرد، بهترین انتخاب برای تبدیل‌شدن به دیوار شاخص است؛ اما این طرز فکر اشتباه است و کارکردن اکسنت وال در جای اشتباه، فضایی عجیب‌ و غریب یا گیج‌ و گنگ به طراحی داخلی خانه خواهد داد. در ادامه این نوشتار از مجله دلتا از بایدها و نبایدهای استفاده از اکسنت وال در دکوراسیون داخلی خواهیم گفت تا با کسب اطلاعات بیشتر درباره قواعد و اصول کار، بهترین انتخاب را انجام دهید.

استفاده از رنگ‌های برجسته یا رنگ‌هایی که زیاد جلب‌توجه می‌کنند

اگر اکسنت وال را انتخاب می‌کنید، نباید در استفاده از رنگ‌های برجسته یا آنهایی که خیلی جلب‌توجه می‌کنند بترسید. تنها نکته این است که رنگ مورد استفاده شما باید در هماهنگی کامل با رنگ و دکوراسیون سایر دیوارها و قسمت‌های اتاق باشد. تا زمانی که این قاعده را رعایت کنید، از هر رنگی می‌توانید استفاده کنید.

 

اکسنت وال

استفاده از طرح‌های خاص برای رنگ‌آمیزی اکسنت وال

باید گاهی به تفکر خارج از چهارچوب و روش‌های نو و مبتکرانه روی بیاورید تا نتیجه کار به آنچه می‌خواهید نزدیک‌تر شود و واقعا دیوار شاخص به چشم بیاید. به‌عنوان‌مثال، هنگام انتخاب رنگ و طرح مناسب برای اکسنت وال، بد نیست روش‌ها و رنگ‌های رایج و پراستفاده را کنار بگذارید و ذهنیت‌ را به‌سمت طرح‌هایی ببرید که کمتر به کار گرفته می‌شوند؛ مثلا راه‌راه‌کردن دیوار شاخص برای طراحی داخلی اتاق، شاید ایده بدی نباشد یا مثلا رنگ‌کردن برخی قسمت‌های دیوار با رنگ‌های متالیک. چنین کارهای خلاقانه‌ای اگر با سلیقه صورت بگیرند، نقش مؤثری در کسب نتیجه دلخواه خواهند داشت.

اکسنت وال در طراحی داخلی

استفاده از روش‌های دیگر برای برجسته‌کردن دیوار شاخص

برجسته‌کردن دیوار شاخص، صرفا با رنگ‌آمیزی آن صورت نمی‌گیرد؛ مثلا می‌توانید به‌جای رنگ‌آمیزی، دیوار را کاشی یا سنگ‌کاری کنید. استفاده از قفسه‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع روی دیوار می‌تواند راهکار دیگری برای تبدیل‌کردن آن به اکسنت وال باشد. راهکار دیگر این است که به‌جای رنگ‌آمیزی، با نصب تابلوهای نقاشی یا تابلوهای عکس، دیوار را از سایر قسمت‌ها و دیوارهای اتاق متفاوت کنید.

دیوار کانونی

استفاده از اکسنت وال در اتاقی با دیوارهایی به رنگ‌های خنثی

باید بر تصمیم‌ استفاده از اکسنت وال پایبند باشید، حتی اگر اتاق را با رنگ‌های خنثی رنگ‌آمیزی کرده‌اید. دیوارهای شاخص حتی در چنین اتاق‌هایی هم کاربرد دارند و قابل‌اجرا است. در طراحی داخلی، معمولا وقتی صحبت از اکسنت وال می‌شود، رنگ‌هایی مثل قرمز یا آبی روشن در ذهنمان تداعی می‌شوند؛ اما وقتی رنگ‌آمیزی اتاق به رنگ‌های خنثی باشد، رنگی مثل قهوه‌ای تیره هم می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای دیوار شاخص باشد.

تعیین دیوار یکپارچه برای اکسنت وال

نباید دیواری را به‌عنوان اکسنت وال انتخاب کنید که در یا پنجره دارد. اگر دیوار مورد نظر در یا پنجره داشته باشد، نه‌تنها با جلوه‌ای زیبا از سایر قسمت‌های اتاق متمایز نمی‌شود، بلکه طراحی داخلی اتاق شما فضایی گنگ و مبهم پیدا می‌کند. علت‌های مختلفی باعث این مسئله می‌شوند؛ مثلا نور واردشده از پنجره‌ها باعث می‌شود رنگ دیوار شاخص تیره‌تر جلوه کند و طراحی داخلی، حداقل در بخشی از روز، متفاوت از آن چیزی باشد که در ابتدا در ذهن داشته‌اید.

دیوار شاخص

استفاده بهینه از نقاط و قسمت‌های مرکزی و کانونی در اتاق

باید گاهی تمرکز را روی قسمت‌هایی از اتاق بگذارید که بیشتر به چشم می‌آیند و جلوه می‌کنند. می‌توانید از ویژگی این قسمت‌ها برای درست ‌کردن اکسنت وال بهره بگیرید؛ مثلا اگر در اتاقتان روی یکی از دیوارها شومینه دیواری نصب شده است، دیگر برای انتخاب دیوار مناسب گیج نمی‌شوید و مدام انتخاب‌های مختلف‌ را بررسی نمی‌کنید. شما می‌توانید همین دیواری را که شومینه دارد و بیشتر به چشم می‌آید، به‌طور متفاوتی از سایر قسمت‌ها رنگ‌آمیزی و آن را به اکسنت وال تبدیل کنید.

دیوار شاخص

نقاط و قسمت‌های کانونی یا مرکزی دیگری هم وجود دارند که گزینه‌هایی ایده‌آل برای تبدیل‌شدن به دیوار شاخص‌اند:

  • دیواری که تاج تخت‌خواب، پشت به آن قرار می‌گیرد.
  • دیواری که یکی از وسایل مهم اتاق (مثلا کاناپه یا چیزی شبیه به آن) مقابل آن قرار گرفته است.
  • دیواری که روی آن تابلوی نقاشی، یا وسیله تزیینی دیگری خودنمایی می‌کند.

توصیه‌هایی درباره رنگ‌آمیزی اکسنت وال

بهتر است این نکات را هنگام رنگ‌آمیزی اکسنت وال در ذهن داشته باشید و به آنها توجه کنید.

۱. انتخاب رنگی تیره برای دیوار شاخص

بهترین نتیجه زمانی به دست می‌آید که برای دیوار شاخص، از رنگی تیره‌تر (در مقایسه با رنگ سایر دیوارها) استفاده کنید. البته برعکس این ترکیب هم امکان‌پذیر است: سایر دیوارها تیره‌تر باشند و دیوار شاخص روشن‌تر؛ اما این کار کمی دشوارتر است و معمولا فقط طراحان داخلی‌ باتجربه و متخصص از پس انجام آن برمی‌آیند.

اکسنت وال

۲. حفظ هماهنگی رنگ اکسنت وال با سایر قسمت‌ها

بهترین کاری که می‌توانید برای حفظ این هماهنگی انجام دهید، آن است که رنگ یکی از وسایل تزیینی یا چیز دیگری در اتاق (مثلا بالش‌های کوچک روی تخت) را برای اکسنت وال انتخاب کنید؛ اما از انتخاب رنگ قسمت‌های غالب (مثلا پرده‌ها یا اثاثیه بزرگ و جاگیر) برای اکسنت وال خودداری کنید؛ چون با این کار تمایز و تفاوت موردنظر حاصل نمی‌شود و فضای داخلی اتاق، بیش از حد یکدست می‌شود.

اکسنت وال

۳. حفظ هماهنگی رنگ اکسنت وال با وسایل تزیینی و تابلوهای نصب‌شده بر آن

اگر رنگ آنچه روی دیوار شاخص نصب می‌کنید، خیلی شبیه به رنگ خود دیوار باشد، فضای داخلی جلوه چندان جالبی پیدا نخواهد کرد. رنگ وسایل و تابلوهای وصل‌شده روی دیوار شاخص باید در تضاد با رنگ دیوار باشند تا به چشم بیایند. تنها نکته این است که این تضاد را باید با سلیقه و خلاقیت به وجود آورید.

اکسنت وال در طراحی داخلی

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “دیوارکوب تزیینی برای زیبایی دیوارها” را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…