طلاق قضایی و شرایط آن

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در طلاق قضایی به موجب رای دادگاه، حتی اگر مرد برای اجرای صیغه طلاق حاضر نشود قاضی، مرد را ملزم به طلاق می‌کند.
طلاق قضایی

در ازدواج دائم سه راه برای پایان دادن به رابطه زوجیت وجود دارد، طلاق که با تصریح قانون حقی برای مرد است. فسخ نکاح که ممکن است ناشی از فریب یکی از زوج ها یا عیب و نقص پنهان در یکی از آن‌ها یا شرط صفت خاصی در یکی از زوج‌ها و اثبات خلاف آن باشد و در نهایت مسیر طبیعی فوت یکی از زوج‌ها که به صورت قهری و خارج از اراده آن‌ها به زندگی مشترک پایان می‌دهد، در شرایطی برای زن مجوزی برای مطالبه طلاق ایجاد می‌شود که به عنوان طلاق قضایی در قانون تعیین شده‌است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شرایط طلاق قضایی می‌پردازیم.

شرایط طلاق قضایی

در طلاق قضایی زن می‌تواند به موجب مجوز دادگاه، در غیاب مرد طلاق خود را بگیرد و این نشان از جبر و استیصال زن برای گرفتن طلاق  است. در چه شرایطی زن در حالت استیصال قرار می‌گیرد:

  • امتناع مرد از پرداخت نفقه زن یا ناتوانی در الزام وی
  • مفقودالاثر بودن شوهر
  • عسر و حرج زن

طلاق قضایی

امتناع مرد از پرداخت نفقه زن 

پرداخت نفقه یا تامین معاش زن تکلیفی بر دوش مرد است و هیچ دلیلی برای سرباز زدن از پرداخت این تکلیف از مرد پذیرفته نمی‌شود مگر اینکه مرد اثبات کند زنش تمکین نمی‌کند، اگر زن بتواند پرداخت نکردن نفقه خود را از جانب شوهرش اثبات کند می‌تواند به موجب رای دادگاه، نفقه اعم از حقوقی یا کیفری را مطالبه کند. در این صورت زن بایستی ابتدا برای مطالبه نفقه معوقه و جاریه خود از طریق دادگاه حقوقی یا نفقه جاریه خود از طریق دادسرا طرح دعوا کند و اگر رای بر محکومیت به پرداخت نفقه گرفت مشروط بر اینکه مرد مجدد اقدامی برای پرداخت نفقه زن نکند، به زن برای خارج شدن از چنین وضعیتی، حق گرفتن طلاق داده می‌شود.

 مفقودالاثر بودن شوهر

اگر شوهر زنی، به سفری رفته باشد و چهار سال تمام از او خبری نباشد یا حتی با اراده خود منزل را ترک کرده باشد به نوعی که اثری از او نباشد، زن می‌تواند بنا به ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی از دادگاه درخواست طلاق قضایی کند. علت مفقود الاثر شدن مرد باید مشخص شود. اگر مرد با اراده خود منزل را ترک کرده  می‌تواند از موارد عسر و حرج زن باشد و نیازی نیست چهار سال منتظر شوهرش بماند تا بعد طلاق بگیرد. در این‌صورت دادگاه باید درخواست طلاق قضایی راکه از سوی زن مطالبه شده‌است در یکی از جراید ملی یا محلی آگهی کند و یک ماه به مرد مفقود‌الاثر مهلت دهد یا اشخاصی را که از مرد مفقود‌الاثر اطلاعی دارند دعوت کند، اظهارات آن‌ها را بشنود تا برای قاضی مفقود‌الاثر بودن مرد مشخص شود. در این شرایط قاضی دستور صدور طلاق قضایی را می‌دهد.

شرایط عسر و حرج زن

  • ترک زندگی مشترک توسط مرد
  • معتاد بودن مرد اعم از اعتیاد به مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی
  • در صورتی که مرد به مدت ۵ سال یا بیشتر، محکوم به حبس شده باشد
  • کتک زدن زن به گونه‌ای که فراتر از توان جسمی زن باشد
  • داشتن بیماری‌های صعب العلاج روانی یا مسری مرد

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطالبه مهریه در عقد موقت را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۲ ق٫ظ

    نظریندارم

    پاسخ

  4. فهیمه بیاتی

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۱۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …