خواص و مضرات روغن پالم

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نزدیک به 5000 سال است که از گیاه و روغن پالم در آشپزی استفاده می‌شود. این گیاه بطور کلی در مناطق گرمسیر مثل آفریقا و بعضی نقاط آسیا رشد می‌کند.
مضرات روغن پالم

در چند سال اخیر روغن پالم سروصدای زیادی به پا کرده است؛ مخصوصا پس از انتشار خبری مبنی بر استفاده از روغن پالم در لبنیات! به همین دلیل، تصمیم گرفتیم یک مطلب اختصاصی در مجله دلتا به این موضوع اختصاص دهیم. در این مطلب درباره فواید و مضرات روغن پالم صحبت خواهیم کرد.

روغن پالم در دمای اتاق نیمه جامد و مشابه روغن نارگیل است. همچنین قیمت این روغن در جهان بسیار ارزان است و میزان تقاضای این روغن به سرعت در حال افزایش است. در واقع، حدود یک سوم روغن تولیدی در جهان این روغن است.

فواید روغن پالم

فواید روغن پالم

احتمالا این تیتر باعث تعجب شما شده است! اما مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، این روغن هم فواید و هم مضرات دارد.

روغن پالم

تاثیر بر سلامتی

در مطالعات مشخص شده، روغن پالم می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و فوایدی برای عملکرد مغر داشته باشد. همچنین این روغن می‌تواند بعضی از ویتامین‌های بدن را تامین کند.

روغن پالم غنی از ترکیبی به نام توکوتری انول است که این ترکیب، شکلی از ویتامین E به حساب می‌آید. خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E بر کسی پوشیده نیست و مصرف این ویتامین می‌تواند از پیشرفت بیماری‌های عصبی جلوگیری کند. به جز ویتامین E روغن پالم می‌تواند مقدار زیادی از نیاز بدن به ویتامین A را نیز تامین کند.

نداشتن اسید چرب ترانس

این روغن، اسید چرب ترانس ندارد که این موضوع یک امتیاز مثبت برای آن محسوب می‌شود. اسید چرب ترانس، نوعی اسید چرب است که مضرات بسیار زیادی بر سلامتی دارد و می‌‌توان آن را جزء مضرترین ترکیبات به حساب آورد.

اسید چرب

مضرات روغن پالم

اسید چرب اشباع شده

نداشتن اسید چرب ترانس کافی نیست. همانطور که قبلا توضیح دادیم، نیمی از روغن پالم از اسید چرب اشباع شده تشکیل شده است که نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر بیشتر است.

اثرات اسید چرب اشباع بر بدن انسان، کاملا مشخص نیست و مطالب ضد و نقیض زیادی در مورد آن وجود دارد. در گذشته، اسید چرب اشباع یک چربی کاملا مضر در نظر گرفته می‌شد؛ اما امروزه مشخص شده است که اگر تعادل در مصرف این نوع چربی وجود داشته باشد، می‌تواند فوایدی داشته باشد.

گفتیم که روغن پالم در بعضی مطالعات، ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی را کاهش داده اما بعضی نتایج متفاوت است و نشان می‌دهد که مصرف این روغن می‌تواند باعث افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افراد شود. با این حال، همچنان نمی‌توان یک نتیجه‌گیری کلی کرد.

بیشترین نگرانی در مورد روغن پالم، میزان بالای اسید چرب اشباع شده آن است. با این حال، اگر این اسید چرب به اندازه مصرف شود، ضرری ندارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص روغن آرگان را در مجله دلتا بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. عبدالرحیم

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ق٫ظ

  3. معین مکرمی فر

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۲ ب٫ظ

    امیدوار

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…