با روغن خوراکی جدید آشنا شوید

۱۰
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روغن کلزا حاوی چربی گیاهی و ویتامین ‌E فراوان است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان موثر است. از روغن کلزا در طب سنتی برای تسکین درد مفاصل، جلوگیری از ریزش مو و درمان شوره سر استفاده می‌شود.
خواص روغن کلزا

استفاده از روغن مناسب برای پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد به دنبال جواب مناسب برای آن هستند. در واقع، آشنایی با ویژگی‌ها و خواص هریک از انواع روغن‌ها کمک می‌کند تا به انتخابی صحیح در روغن مصرفی برای سلامتی خانواده خود برسیم. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی خواص روغن کُلزا و مزایای استفاده از آن می‌پردازیم.

فواید روغن کلزا

خواص روغن کلزا

روغن کُلزا از دانه‌های گیاه کلزا به دست می‌آید. کلزا ارقام مختلفی دارد. گونه‌ای از گیاه کلزا که از آن روغن خوراکی استخراج می‌شود، کانولا نام دارد که درصد اسید اروسیک کمتری نسبت به دانه کلزا دارد. گفتنی است، مقادیر زیاد اسید اروسیک باعث رسوب چربی در قلب، عضله‌ها و غدد فوق کلیه می‌شود، در حالی که گونه‌های جدید کلزای پرورش یافته، کمتر از ۲ درصد اسید اوروسیک دارند و از این رو خطر آن برای سلامتی رفع شده است. مهم‌ترین خواص روغن کلزای خوراکی عبارتند از:

سرشار از ویتامین‌ E

روغن کلزا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E است. این ویتامین نقش زیادی در سلامت پوست، مو و چشم دارد. همچنین این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند.

مضرات روغن کلزا

تحمل دمای بالا

یکی از خواص روغن کلزا نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی، تحمل دمای بالا است و می‌توان از آن به عنوان روغن سرخ کردنی نیز استفاده کرد. این روغن دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرما است و تا دمای ۲۳۰ درجه پایدار می‌ماند.

کیفیت تغذیه‌ای بالا

روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. همچنین این روغن با داشتن اسید‌های چرب ضروری که در بدن ساخته نمی‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند.

روغن کلزا

هیدروژنه شدن روغن کلزا

عملیاتی که طی آن روغن نباتی مایع تبدیل به روغن نباتی جامد می‌شود را هیدروژنه کردن یا هیدروژناسیون می‌گویند. در طی این فرایند، یک اتفاق ناخواسته و نامطلوب رخ می‌دهد و آن تولید اسید‌های چرب ترانس است. اسید چرب ترانس به دلیل اینکه یک اسید چرب غیرعادی است برای سلامتی  و مخصوصا بیماری‌های قلبی و عروقی خطرناک است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با فواید زیتون آشنا شوید را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    بسیار عالی ?

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۵۸ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۴۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۳۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۳۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۰۰ ب٫ظ

  9. روزبهانی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ در ۸:۵۹ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • ناشناس

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

      باسلام جمعا بسیار عالی و مفید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…