کاهش قدرت خرید خانه‌اولی‌ها

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

 کاهش قدرت خرید خانه‌اولی‌ها در پی نوسانات بازار ارز، خبری است که دفاتر معاملات ملکی آن را تایید می‌کنند. پیش از رشد ناگهانی قیمت مسکن که در زمستان ۹۶ کلید خورد، خانه‌اولی‌ها با بودجه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، در بسیاری از مناطق تهران می‌توانستند یک آپارتمان ۶۰ تا ۶۵ مترمربعی بخرند. اما در شرایط کنونی با این بودجه حتی خرید یک آپارتمان ۵۰ مترمربعی در یک‌سوم مناطق متوسط پایتخت، کاری بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

واقعیت این است که بودجه‌ی خانه‌اولی‌های خریدار مسکن قابل افزایش نیست و حتی در صورت افزایش، باز هم تکافوی رقابت با رشد قیمت‌ها را ندارد. بنابراین این گروه ناگزیر هدف جستجوی خود را تغییر داده‌اند و در پی یافتن خانه‌هایی با متراژ پایین هستند.
کاهش قدرت خرید خانه‎اولی‎ها

به گزارش مجله‌ی دلتا و به نقل از «دنیای اقتصاد» واسطه‌های ملکی خبر از رونق خرید و فروش خانه‌هایی کم متراژ می‌دهند. مشتری‌های خانه‌اولی که با قیمت‌های بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برای خانه‌های ۶۰ مترمربعی روبه رو می‎شوند، تلاش می‌کنند دست‌‎کم آپارتمان ۵۰ مترمربعی میانسال بخرند. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که این قشر از خریداران خانه، حتی سراغ آپارتمان‌های   بین ۴۰ تا ۵۰ مترمربعی را هم می‌گیرند.

کاهش قدرت خرید خانه‌اولی‌ها که مهم‌ترین گروه خریداران خانه بشمار می‌روند، لزوم یافتن راه حل اساسی برای این موضوع را بیشتر نمایان می‌سازد. در صورتی که سیاست‌گذار پولی برای تقویت تسهیلات ویژه‌‌ اقدام فوری انجام ندهد، آن‌ها به طور کلی از بازار مسکن بیرون می‌روند و از خرید منصرف می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…