عوارض مکمل های بدنسازی 

۳
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عوارض مکمل‌های بدنسازی چیست؟ آیا می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. باید بدانید که استفاده نادرست از مکمل‌های بدنسازی عوارض جانبی چشمگیری در پی دارد.
عوارض مکمل ‌های بدنسازی

مکمل های بدنسازی 

امروزه تغذیه بخش مهمی از فعالیت‌های حرفه‌ای ورزشی را تشکیل می‌دهد. در این میان مکمل‌های غذایی راه رسیدن به اهداف ورزشی را تسهیل کرده و سرعت نتایج را افزایش می‌دهد. بیشتر ورزشکاران رشته بدنسازی حداقل از یک مکمل خاص استفاده می‌کنند. کراتین، انواع مکمل‌های پروتیینی و مکمل‌های تستوسترون اصلی‌ترین محصولات موجود در بازار است. اما تا به حال به وجود عوارض استفاده نادرست آن‌ها پی برده‌اید؟ در این مطلب از مجله دلتا درباره عوارض مکمل ‌های بدنسازی صحبت خواهیم کرد.

مکمل بدنسازی

۷ مورد از عوارض مکمل ‌های بدنسازی

به هم ریختن وضعیت سیستم گوارش بدن

دو مورد از مشهورترین مکمل‌های بدنسازی پروتیینی – پروتیین‌های وی و کازیین – از شیر مشتق گرفته شده‌اند. این دو مکمل غنی از لاکتوز است که قند طبیعی موجود در شیر به شمار می‌رود. بنابراین، افرادی که معده و سیستم گوارش آن‌ها با مصرف مواد داری لاکتوز مانند شیر به هم می‌ریزد، نمی‌توانند مکمل‌های وی و کازیین را انتخاب کنند. عدم تحمل لاکتوز توسط این افراد باعث می‌شود که به احتمال زیاد اگر از مکمل‌های پروتیینی وی یا کازیین مصرف کنند، عوارضی هم چون درد شکم، نفخ معده، نفخ شکم، اسهال و استفراغ را تجربه کنند.

افزایش وزن غیرسالم

واضح است که اگر دوز مناسب مکمل‌های پروتیینی را رعایت نکنید، وزن شما افزایش پیدا می‌کند. اما در این مورد اضافه وزن تنها برابر با چربی است. وقتی که از یک رژیم غذایی مناسب پیروی نکنید، کالری‌های اضافی بدن به چربی تبدیل می‌شوند. مطمئنا داشتن یک شکم بزرگ هدف انجام تمرینات بدنسازی نیست!

به هم ریختن میزان قند خون

اگر به خاطر وجود طعم دهنده‌های صنعتی نبود، پودرهای پروتیینی قابل خوردن نبودند. از این رو، به مکمل‌های پروتیینی، طعم دهنده‌های وانیلی یا شکلاتی اضافه می‌شود؛ این مواد دارای شیرین کننده‌های مصنوعی است. مصرف آن‌ها باعث افزایش قند خون می‌شود. از طرف دیگر، پروتیین وی به پایین آوردن سطح قند خون شهرت دارد. تحقیقات دیگری نشان داده است که پروتیین وی و کازیین می‌توانند فشار خون سیستولیک قلب را پایین بیاورند. این ملاحظات باید در مورد افرادی که دارای دیابت یا فشار خون هستند، در نظر گرفته شود.

مکمل بدنسازی

عارضه‌های کلیوی

وقتی یک پروتیین توسط بدن جذب می‌شود، آمونیاک به عنوان یک محصول جدید تولید خواهد شد. پس از مراحل خاصی آمونیاک به اوره تبدیل می‌شود. اوره باید از طرق ادرار از بدن دفع شود. در این جا یک منطق ساده حکم می‌کند؛ اگر یک فرد پروتیین زیادی مصرف کند، اوره زیادی تولید می‌شود. با این وجود فشار زیادی بر کلیه وارد شده تا بتواند اوره و کلسیم خون را فیلتر کند. وقتی در یک دوره بلند مدت مقادیر زیادی پروتیین مصرف می‌شود، خطر ابتلا به عارضه‌های کلیوی وجود خواهد داشت. این خطرات در افراد مختلف متفاوت است. سنگ کلیه، از کار افتادن کلیه و معیوب شدن آن‌ها از عوارض جانبی مصرف بیش از حد مکمل‌های پروتیینی است. از طرف دیگر، کلیه‌ها برای دفع مواد مضر به آب زیادی نیاز دارند، بنابراین احتمال دهیدراته شدن بدن – کاهش شدید آب – وجود خواهد داشت.

تحلیل استخوان ها

پروتیین نقش مهمی در رشد و بهبود وضعیت استخوان‌ها دارد. اما، باید توجه کنید که پروتیین می‌تواند استخوان های شما را ضعیف‌تر کند. مکمل های پروتیینی ساخته شده تا از منابع غیرگیاهی، مانند تخم مرغ و گوشت، طبیعت اسیدی دارند. مصرف این پروتیین های غیرگیاهی خون انسان را اسیدی‌تر از حالت عادی می‌کند. بدن برای مقابله با این عارضه، مواد بازی مانند کلسیم و فسفات را به خون وارد می‌کند. آیا می‌دانید این مواد بازی از کجا می‌آیند؟ استخوان! اگر در یک بازه زمانی طولانی از مکمل های پروتیینی حیوانی در دوز بالا مصرف کنید، پوکی استخوان و ترد شدن آن‌ها در کمین شما خواهد بود.

پروتئین

ریزش مو

مو از کراتین ساخته شده است. شاید فکر کنید که مصرف دوز بالایی از مکمل‌های پروتیینی از ریزش موها نیز جلوگیری کرده و به تقویت آن‌ها کمک می‌کند؟! خیر، اینطور نیست. اگر تنها مکمل بدنسازی پروتیین باشد و از مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های دارای ویتامین، چربی و کربوهیدرات غافل شوید، بدن کار سختی در تضمین سلامت موها پیش رو خواهد داشت. ریزش مو و طاسی از عوارض پروتیین بیش از حد (اشباع بدن) خواهد بود.

آسیب کبد

پیروی از یک رژیم مبتنی بر مکمل‌های پروتیینی ، بدون مصرف کربوهیدرات‌ها، می‌تواند بدن را به وضعیت کتوز وارد کند، جایی که بدن از چربی به عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی خود بهره می‌گیرد. از عوارض این اتفاق می‌توان به اسیدی شدن خون اشاره کرد. اگر خون به صورت مداوم اسیدی باشد، عملکرد کبد با مشکل مواجه خواهد شد.

بدنسازی

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۴۷ ب٫ظ

  2. حسین

    ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۸:۰۶ ب٫ظ

    درسته

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…