سینوزیت، علت و درمان خانگی

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان سنتی سینوزیت (درمان خانگی) شامل استفاده از خوراکی‌ها یا داروهای گیاهی و استفاده از روش‌هایی چون بخور و کمپرس گرم یا ماساژ نواحی دردناک با روغن‌های گیاهی می‌شود.
درمان سینوزیت 

روش های درمان سنتی سینوزیت

بسیاری از مردم یا خودشان یا اطرافیانشان سینوزیت را تجربه کرده‌اند. سینوزیت بیماری آزار دهنده و شایعی است که در آن تنفس فرد از طریق بینی دچار مشکل می‌شود. آیا می‌دانید درمان سنتی سینوزیت (درمان خانگی) امکان پذیر است؟ آیا با روش‌های خانگی و سنتی درمان سینوزیت آشنایی دارید؟ با خواندن این مطلب از مجله دلتا و آشنا شدن با این روش‌ها عفونت‌های سینوسی را فراری داده و سینوس‌هایی سالم و پاک داشته باشید.

سینوزیت چیست؟

به حفره‌هایی که در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند سینوس می‌گویند. سینوس‌ها در حالت عادی از هوا پرشده‌اند. هنگامی که این حفره‌ها با ترشحات عفونی پر و گرفته می‌شوند سینوزیت ایجاد می‌شود. عفونت سینوسی اغلب ویروسی است، اما گاهی ممکن است باکتریایی یا قارچی باشد. سینوزیت معمولا در فصل پاییز اوج می‌گیرد. سرما باعث تحریک سینوزیت و التهاب و تورم سینوس‌ها، افزایش ترشحات و بسته‌شدن سینوس‌ها می‌شود.

علت سینوزیت

علل سینوزیت

  • سرماخوردگی
  • آلرژی‌ها
  • پولیپ بینی
  • انحراف بینی
  • در معرض آلودگی و محرک‌های بینی بودن
  • دود سیگار
  • کوکائین

عوارض سینوزیت

  • سردرد
  • درد ناحیه صورت
  • درد و فشار مجرای بینی
  • تغییررنگ ترشحات بینی
  • گلودرد
  • سرفه
  • تب

درمان خانگی

درمان خانگی سینوزیت 

شست‌وشوی بینی

از درمان‌های خانگی موثر و راحت برای باز شدن سینوس‌ها و کاهش عفونت سینوس، شست‌وشوی بینی با سرم استریل است. برای این کار یک سرنگ را از سرم پر کرده و محلول را با فشار وارد یکی از سوراخ‌های بینی کنید و از سوراخ دیگر بینی‌تان خارج نمایید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم به تخلیه مخاط از بینی و باز شدن سینوس‌ها و رفع درد و التهاب کمک بسیاری می‌کند. برای این کار یک حوله را در آب داغ قرار داده و حوله را فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را روی گونه‌ها و پیشانی خود به مدت سه دقیقه قرار دهید.

بخور

یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر استفاده از بخور برای درمان سینوزیت است. برای این کار آب را در یک ظرف کوچک جوشانده و روزی سه تا چهار بار در روز سر خود را با یک حوله بپوشانید و بخار آن را به طور مداوم برای ۱۰-۱۵ دقیقه استنشاق کنید. بخور به شل شدن مخاط‌های ضخیم شده مجرای تنفسی، باز شدن راه بینی و کاهش درد و التهاب سینوس‌ها کمک زیادی می‌کند.

بخور

عنبر نسارا

استنشاق دود عنبر نسارا با خاصیت میکروب کشی یکی از راه‌های مناسب برای درمان سینوزیت‌های مزمن و حاد است. برای این کار، عنبرنسارا را در یک اسفند دود کن ریخته روی شعله کم قرار داده دود متصاعد شده را استنشاق کنید.


درمان سنتی سینوزیت با مواد خوراکی خانگی

سیر

از دارو‌های خانگی موثر برای درمان عفونت سینوس‌ها و پاکسازی مخاط‌ها جویدن یک یا ۲ حبه سیر خام با معده خالی است.

سیر

پیاز

با خرد کردن یک پیاز در یک ظرف آب جوش و جوشاندن آن به مدت پنج دقیقه هم می‌توانید بخار آن را به مدت پنج دقیقه تنفس کنید و هم این محلول را صاف و میل کنید.

سوپ مرغ

با مصرف سوپ مرغ گرم سه تا چهار بار در روز و در وعده‌های کم می‌توانید سینوزیت را درمان کنید. برای اثر بهتر فلفل را به سوپ اضافه کنید.

نوشیدن مایعات گرم

برای باز شدن راه بینی و خروج عفونت از سینوس‌ها در طول روز مایعات گرم بیشتر بنوشید.

معجزه سرکه سیب 

سرکه سیب با داشتن اسید استیک مانع از رشد باکتری‌ها شده و می‌تواند به عنوان درمان سنتی سینوزیت بسیار موثر باشد. به مدت یک هفته یک لیوان آب گرم که به آن یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه شده باشد بنوشید.

چای زنجبیل

مقداری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش به مدت پنج دقیقه بجوشانید. برای بهتر شدن طعم آن می‌توانید مقدار کمی آب لیمو و یک قاشق مرباخوری عسل را به این چای اضافه کنید.

چای زنجبیل

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۹:۲۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ مهر ۱۳۹۹ در ۵:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…