آشنایی با لباس محلی لری و بختیاری

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لباس محلی لری، لباس زیبای محلی مناطق لر نشین کشور ایران است که زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. 
لباس محلی

لباس لری و بختیاری

جغرافیا، فرهنگ و هم‌زیستی مردم لر زبان با طبیعت، از عوامل مهم و تعیین کننده لباس‌های محلی مردم این مرز و بوم است. لباس محلی لری بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیم‌های متفاوت، دارای انواع متفاوتی است و به صورت کلی اگر بخواهیم آن را دسته‌بندی کنیم، به انواع لباس محلی لری فیلی، لباس محلی بختیاری تقسیم بندی کرد. با بخش مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.10531465396879552907 آشنایی با لباس محلی لری و بختیاری

لباس محلی لری فیلی

به لباس لر‌های مناطق لرستان، همدان و ایلام گفته می‌شود. لباس‌های این مناطق دارای اجزایی است که به اختصار به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

سرپوش زنان لری فیلی

۱. بون زالفی: به کلاهی کوچک گفته می‌شود که به صورت رنگی بافته شده و با سکه‌های قدیمی تزیین می‌شود.

۲. لچک یا گلونی: نوعی سربند است که از پارچه ابریشمی رنگین تهیه و برای خانم‌ها استفاده می‌شود. گلونی از کلمه گلبندی گرفته شده است.
۳. سربند: پارچه چهارگوشی است که به دور سر، به صورت عمامه و یا به دور کلاه می‌پیچند. امروزه از چفیه که نوعی سربند است برای این کار استفاده می‌شود.
لرستان

تن پوش زنانه فیلی

۱. کراس: پیراهنی بلند است که از شانه تا مچ پا کشیده می‌شود و دارای آستین بلند است.
۲. کوقلنجا:‌ نیم تنه‌ای از پارچه‌های زری و یا مخمل زیباست که روی پیراهن‌های بلند خود می‌پوشند.

سرپوش مردان لری فیلی

۱. کلاه نمدی: کلاهی برای استفاده مردان است. این کلاه به دو شکل استوانه‌ای و مخروطی عرضه می‌شود.

تن پوش مردانه

۱. چوخا: بالاپوشی است که در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بالاپوش بافته شده با پشم گوسفند است و آستین آن کوتاه است.
۲. پاپوش: شلواری مانند شلوار جافی مردان است با این تفاوت که دارای جنس‌هایی نرم‌تر و لطیف‌تر و پاچه‌ای باز‌تر و راحت‌تر نسبت به شلوار کردی دارد.
۳. کلاش: کفشی‌ست که با نخ ابریشم دوخته می‌شود و دارای کفی است. این نوع کفش برای مردان کلاش و برای زنان آژ نام گرفته است.

لباس محلی لری بختیاری

لر‌های بختیاری به عشایر بختیاری گفته می‌شود که قلمرو آن‌ها غرب اصفهان، شرق لرستان و شرق، شمال شرق و جنوب شرق خوزستان است.
بختیاری

 سرپوش لباس محلی مردان بختیاری

کلاه خسروی:‌ کلاهی سیاه رنگ است که در گذشته نوع سفید رنگ آن نیز استفاده می‌شد و از هر طرفی می‌تواند روی سر قرار گیرد. جنس این کلاه پشمی است . این کلاه در سه سایز بزرگ، متوسط و کوچک عرضه می‌شود که دو نمونه اول معروف به کلاه خسروی است. کلاه خسروی تنها نماد بزرگی است.

تن پوش مردانه بختیاری

چوقا یا چوخا: نوعی بالاپوش یا ردا است که از پشم گوسفند بافته شده و نقش‌های موجود روی آن حاوی خطوط سیاه و سفید است که در آن خطوط سیاه از بالا به پایین و خطوط سفید از پایین به بالا و به موازات هم بافته شده‌اند. ترکیب رنگ‌های این خطوط سیاه وسفید، کرم و سرمه‌ای، کرم و آبی و کرم و قهوه‌ای است. بلندی این لباس تا زیر زانو‌ها بوده و دارای آستینی کوتاه است که می‌تواند به جای جیب نیز مورد استفاده قرار گیرد.
چوقا
بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مد و زیبایی “انواع یقه‌ لباس زنانه که نمی‌شناسید” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…