راه های افزایش قد کودکان

۱۴
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افزایش قد کودکان، در گرو داشتن یک رژيم غذایی سالم است. مصرف پروتئین، روی و کلسیم بطور منظم و کافی، می‌تواند از کوتاه قد شدن کودکان پیشگیری کند.
راه ‌های افزایش قد

معمولا افراد در سنین بالاتر، به روش‌های متفاوتی برای رسیدن به قد ایده‌آل خودشان روی می‌آورند در صورتی که این روش‌ها یا عوارض به همراه دارد یا اثرات آن‌ها کوتاه مدت و موقتی است. اگرچه بلند قد بودن، بیش از هر چیز دیگری یک امر موروثی است و به ژنتیک هر فرد بستگی دارد اما چنانچه کودکان و نوجوانان در سنین رشد، موارد اصولی مثل داشتن تغذیه سالم را رعایت کنند می‌توانند تا حدودی به افزایش قد خود کمک کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا  درباره راه ‌های افزایش قد کودکان توضیح خواهیم داد.

قد بلند

رشد قد به چه عواملی بستگی دارد؟

دانشمندان معتقدند رشد قدی کودک، به عوامل هورمونی و ژنتیکی وابسته است و به همین دلیل نباید از درمان هورمونی انتظاری غیرواقعی و بیش از حد داشت. لازم است بدانید هورمون رشد در غده‌ای به نام هیپوفیز ساخته می‌شود و اگر کم باشد می‌تواند موجب عقب‌ماندگی رشد و کوتاهی قد و به تاخیر افتادن بلوغ شود. یادتان باشد اگر چه هورمون رشد، قد را بلند می‌کند اما در عوض بلوغ را جلو انداخته و در نتیجه باعث کوتاه شدن دوره رشد و بسته شدن زودرس انتهای استخوان‌های دراز شده و درنهایت ممکن است موجب محدود شدن رشد و کوتاهی قد شود.

افزایش قد

پیشگیری و درمان

برای این که کودکان به اختلالات رشد دچار نشوند باید آزمایشات طبی ، معاینات ، ارزیابی رشد و وزن کودک را بصورت منظم انجام داد و تا شرایطی به وجود آید که مشکلات روحی و روانی کودک و مادر به حداقل برسد و در صورتی که از تغذیه مناسب برخوردار نیستند برنامه غذایی مناسبی برایشان تهیه شود.
استفاده از لبنیات، حبوبات، میوه و بویژه سبزیجات که تهیه آن مستلزم هزینه زیادی نیست بسیار ضروری است. در ماه‌های اول تولد تا ۲ سالگی، باید درباره رشد کودک، وزن و قد او حساسیت بیشتری نشان داد و او را با همسن و سال‌هایش مقایسه کرد. در صورت مشکوک بودن از نظر قد و سن و نژاد، نسبت به سایر کودکان باید به پزشک مراجعه کرد تا به درمان کودک بپردازد.

کوتاهی قد

نقش تغذیه در افزایش رشد کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید

یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد قد، تغذیه است. ژاپنی‌ها توانسته‌اند با تغذیه سالم، متوسط قد جوانانشان را افزایش دهند. در کشور ما مصرف بی‌رویه نوشابه، چیپس، پفک و کاکائو باعث کاهش ۴ سانتی‌متری قد نسل جدید شده است. به طور کلی گنجاندن موارد زیر در تغذیه روزانه، کمک شایانی به افزایش قد کودکان خواهد داشت:

روی

تحقیقات اخیر اذعان می‌دارد که مصرف روی به مقدار کافی موجب رشد قد مناسب خواهد شد. در خاورمیانه و خصوصا ایران مصرف کم روی موجب کوتاهی قد می‌شود. بنابراین توصیه متخصصان تغذیه برای نوجوانان، مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت، نصف تا ۱ لیوان حبوبات پخته، ۲ تا ۳ لیوان شیر و لبنیات دیگر همراه سبزیجات فراوان است. به گفته پزشکان، استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی افراد بهترین ماده غذایی برای پیشگیری و درمان عارضه کمبود روی است و تا حدودی می‌تواند مشکل کوتاهی قد کودکان را با این ماده مرتفع کرد.

پروتئین

در میان مواد مغذی، مصرف به اندازه پروتئین و املاح بسیار اهمیت دارد. یک نوجوان باید پروتئین مورد نیازش را هر روز و به خصوص  چند مرحله در طول روز دریافت کند. بهتر است پروتئین مصرفی از منابع حیوانی مثل گوشت گوسفند و گاو، مرغ و ماهی، تخم مرغ و شیر باشد.

تغذیه مناسب

کلسیم

در میان املاح لازم برای رشد قد؛ کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و فلوئور اهمیت ویژه‌ای دارند. منابع کلسیم شامل: لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، خامه و بستنی است. فسفر و منیزیم در گوشت و دیگر منابع پروتئین و حبوبات فراوان است.

ورزش را فراموش نکنید

یک نکته بسیار مهم در افزایش قد کودکان و نوجوانان، انجام دادن فعالیت‌های ورزشی است. هر چه تحرک ما بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد بود و این مساله به رشد قد کمک خواهد کرد. ورزش‌هایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا، بدمینتون و تنیس برای کمک به افزایش قد بسیار مفید‌ند.

ورزش

پیشنهاد مطالعه: مطلب نشانه‌های اعتیاد به قند را بخوانید.

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۴۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۵۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۵۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۴۲ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۴۲ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۴۲ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۰۳ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۵ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۰۷ ق٫ظ

    عالیست و جا داره فوق عالیتر شود…

    پاسخ

  14. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…